Główne punkty z raportu:
- Większa personalizacja w cenie: 65% ankietowanych pragnie bardziej spersonalizowanego doświadczenia zakupowego, z 36% wierząc, że to stanie się rzeczywistością.
- Nowe metody przymierzania mody: 53% uważa, że będą kontynuować tradycyjne przymierzanie ubrań, podczas gdy 48% planuje skorzystać z wirtualnych przymierzalni, a 28% z technologii AR.
- Roboty w sklepach: Aż 60% jest otwartych na interakcje z robotami doradcami w sklepach.
- Rozszerzona rzeczywistość dominuje: 81% wierzy, że AR wzbogaci doświadczenie zakupowe w sklepach stacjonarnych.
- Wirtualna rzeczywistość nie zastąpi tradycyjnych zakupów: Tylko 43% z pokolenia Z uważa, że VR prześcignie tradycyjne doświadczenia zakupowe w ciągu najbliższych 20 lat.
- Bezgotówkowa przyszłość: 64% z pokolenia Z i Millenialsów przewiduje, że większość sklepów będzie bezgotówkowa w ciągu następnych 18 lat.
- Zielone światło dla zrównoważonej mody: 52% badanych oczekuje bardziej zrównoważonego podejścia do branży modowej w przyszłości.
Co ciekawe, ChatGPT[1], chatbot sztucznej inteligencji stworzony przez OpenAI, przewiduje, że najważniejszą zmianą w 2041 roku będzie powszechne stosowanie AR i VR do wirtualnego przymierzania produktów, a także bardziej spersonalizowane rekomendacje oparte na preferencjach konsumentów.
Raport Klarny podkreśla konieczność adaptacji sprzedawców detalicznych do zmieniających się potrzeb i oczekiwań klientów w obliczu szybkiego postępu technologicznego. Cały raport opracowany przez Klarnę dostępny jest tutaj: The Future of Retail.