Connect with us

Czy możliwa jest fuzja pokoleniowa w jednej firmie?

ZASOBY LUDZKIE

Czy możliwa jest fuzja pokoleniowa w jednej firmie?

Czy możliwa jest fuzja pokoleniowa w jednej firmie?

Czy przedstawiciel pokolenia Z jest lepszym pracownikiem niż reprezentant generacji Y? Czy Millenialsi potrafią komunikować się bez skrótów, emotikon i analogowo? Jak wiele w przestrzeni zawodowej dzieli pokolenie Baby Boomers od generacji X? Współczesne organizacje inspirują i pokazują, że siła tkwi w różnorodności.

Jak wynika z raportu “Generacja dobrej kariery. Pokolenia o pracy w Polsce” młodsze pokolenia są skoncentrowane na karierze, bo aż 22 proc. ankietowanych z generacji Z jest skłonnych poświęcić część swojego prywatnego czasu, by osiągnąć sukces. W przypadku przedstawicieli najstarszego pracującego pokolenia – Baby Boomers – podobną postawą wykazuje się jedynie 7 proc. badanych. Dla generacji X, Y i Z atrakcyjne wynagrodzenie jest jednym z najważniejszych aspektów w pracy, zaś powojenne pokolenie wyżu demograficznego w pracy najbardziej ceni sobie dobrą atmosferę.

Stabilność i bezpieczeństwo zatrudnienia są najważniejsze dla reprezentantów Baby Boomers, na co wskazuje 56 proc. ankietowanych. Dla generacji Z jest to istotne jedynie w 34 proc. Rozbieżność między tymi pokoleniami jest widoczna także w przypadku pozytywnego nastawienia do zmiany kwalifikacji zawodowych – zaledwie 27 proc. ankietowanych Baby Boomers dostrzega plusy w przekwalifikowaniu się, w generacjach Z i Y pozytywy dostrzega ponad 50 proc. badanych. Jednak czy to oznacza, że przedstawiciele jednego pokolenia są lepszymi pracownikami od pozostałych?

Fuzja międzypokoleniowa

We współczesnych organizacjach wśród pracowników możemy wyróżnić pięć głównych grup pokoleniowych – Baby Boomer, X, Y, Z oraz Alfa. Choć najstarsi z nich pamiętają jeszcze kalki i maszyny do pisania, a najmłodsi nie znają świata bez internetu, to często wbrew stereotypom pokoleniowym wiele ich łączy i bez przeszkód potrafią ze sobą współpracować, nawzajem się inspirować i tworzyć wielowymiarowe projekty.

Capgemini przeprowadziło sondę wśród pracowników na temat społecznych mitów i stereotypów. Na podstawie jej wyników zadano potem pracownikom odważne pytania na temat stereotypów, ról społecznych i zawodowych, wieku, różnic międzykulturowych, czy też realiów przyszłości, na które odpowiedzieli przed kamerami, nie znając wcześniej zagadnień, ani scenariusza. W efekcie eksperymentalnej kampanii, “Między Innymi” (#AmongOthers), udało się zdemaskować stereotypy, które są częścią życia społecznego. Okazuje się, że raporty wskazujące preferencje pokoleniowe i pewne tendencje niekoniecznie odnajdują swoje odzwierciedlenie w rzeczywistym świecie. Dla przykładu, okazało się, że przedstawiciele pokolenia X niejednokrotnie lepiej odnajdują się w świecie social mediów, niż pokolenie Y, dla którego posiadanie konta na Facebooku, czy Instagramie wydaje się być naturalne.

– Już od pewnego czasu nie wierzę w pokolenia. Uważam, że dużo sensowniejszym jest podejście, w którym dostrzegamy, że osoby, z którymi pracujemy są na różnych etapach swojej kariery. Dochodzą do tego też takie czynniki jak technologia, ekonomia, czy też inne uwarunkowania społeczne. Każdy z pracowników przejdzie przez wszystkie etapy, a na każdym z nich zmienia się podejście do wielu kwestii np. priorytetów, zasad pracy, kontaktów i zażyłości międzyludzkich – mówi Zyta Machnicka, CEO Lightness.

Mapa pokoleń

Pokolenie Baby Boomer, czy też pokolenie X są najstarszymi z obecnie pracujących. Choć z pewnością pamiętają jeszcze czasy sprzed wprowadzenia strefy Schengen i spotkania face to face wydają im się najbardziej naturalną formą komunikacji, to łamiąc wszelkie stereotypy – doskonale odnajdują się we współpracy także z młodszymi kolegami, oddzielają życie zawodowe od prywatnego i potrafią mieć niezwykle angażujące pasje.

Choć różnica wiekowa między pokoleniem X, a Z może być widoczna, to nic nie stoi na przeszkodzie efektywnej współpracy, czy owocnej komunikacji.

– Jeśli zaczęliśmy pracę stosunkowo wcześnie i mamy doświadczenie we współpracy z osobami z różnych grup wiekowych, to komunikacja nie jest problemem, a potrafi być przyjemnością. W tym wszystkim ważne jest dostrzeżenie osobowości naszego współpracownika – mówi Zyta Machnicka w podcaście “Między Innymi o pokoleniach”.

O Milenialsach mówi się, że są pokoleniem otwartym na nowe wyzwania i wykazują się biegłą znajomością nowych technologii, podobnie jak “Zetki”, ale czy to oznacza, że starsze pokolenia gorzej radzą sobie z nowinkami technologicznymi? Jak wskazuje eksperyment przeprowadzony w ramach cyklu #MiędzyInnymi, technologia, która niegdyś towarzyszyła “X” już nawet przed nimi kryje wiele tajemnic, a obsługa komputera, nowych aplikacji mobilnych, czy social mediów jest dla nich na porządku dziennym.

Mimo czasem występujących różnic pozornie dzielących przedstawicieli generacji Baby Boomer, X, Y, Z oraz Alfa, to wspólna przestrzeń zawodowa ich jednoczy, wpływając pozytywnie na relacje. Dzięki odmiennym perspektywom widzenia, mogą oni lepiej ze sobą współdziałać, wymieniać się swoimi spostrzeżeniami i tworzyć projekty o szerszej perspektywie. Takie fuzje międzypokoleniowe w rezultacie pobudzają do poszerzenia swoich horyzontów i “otwarcia się” na nowe. Zaś przy bliższym poznaniu często okazuje się, że wiele wciąż łączy przedstawicieli różnych generacji, a stereotypy nie zawsze odnajdują swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości.

Między Innymi – Capgemini ceni sobie różnorodność

Capgemini jest jedną z organizacji, która w swoich struktura zatrudnia przedstawicieli każdej z tych generacji – doświadczonych specjalistów z wieloletnim stażem i tych, którzy są dopiero na początku swojej kariery.

– W Capgemini mamy przyjemność pracować z osobami, które należą do różnych grup wiekowych. Pracują z nami osoby tuż przed emeryturą oraz takie, które dopiero wchodzą na swoją ścieżkę kariery. Taka różnorodność wiekowa to ogromna wartość Capgemini. Dzięki tym różnicom otrzymujemy nie tylko odmienne punkty widzenia, ale także możliwość rozwoju przez wzajemne wymienianie się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami. Dzięki tej różnorodności rozwijamy się także jako organizacja – dokładamy wszelkich starań, aby jeszcze trafniej tworzyć programy rozwojowe dla naszych pracowników lub wykorzystywać narzędzia, które połączą zarówno naszych najmłodszych kolegów z najbardziej doświadczonymi specjalistami Capgemini – mówi Dominika Nawrocka, Brand Communication & CSR Manager w Capgemini Polska.

AmongOthers scala i rozwija

“Jesteśmy różni i w tej różnorodności widzimy potencjał” – 12 maja wystartowała ogólnopolska kampania #AmongOthers, która pokazuje różnorodność Capgemini.

W jej ramach na YouTube i na capgemini.com dostępnych będzie pięć odcinków serialu poruszającego temat wielowymiarowych osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie. W głównych rolach wcielili się pracownicy Capgemini, którzy odpowiedzieli na trudne pytania zadane przez swoich uczestników z pracy i praktyki sprawdzonej, jak układać współpracę z działaniami i przeciwstawnymi poglądami. Kampania
#MiędzyInnymi do także cykl 12 podcastów aplikacji używanych na Spotify. Poruszają one sprawy m.in. zmieniających się trendów i wyzwań współczesnego świata. Do projektu dołączyli nasi pracownicy Capgemini, jak i zewnętrzni eksperci, a wśród nich: Paweł Tkaczyk, Barbara Zych, Zyta Machnicka, czy też Bianka Siwińska.

Mamy nadzieję, że kampania Między Innymi pokaże także naszym przyszłym pracownikom, że niezależnie od przyjętej przez nich perspektywy, to w Capgemini znajdzie się dla nich przestrzeń do rozwoju – mówi Dominika Nawrocka.

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC. Od 14 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO. Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

Skomentuj

POPULARNE