CSR naprawdę przyciąga ludzi

Globalne zaangażowanie zaczyna się od Twojej inicjatywy. To hasło opisuje zwięźle, czemu przyświeca idea CSR (Corporate Social Responsibility). Odpowiedzialność społeczna biznesu zrzesza zarówno mniejsze, jak i większe przedsiębiorstwa chcące mieć realny wpływ na kształt Ziemi, rozwój intelektualny, edukację, ekonomię i gospodarkę świata.

Według badań idea CSR przyciąga coraz większe grono potencjalnych pracowników, chcących włączyć się w inicjatywy społeczne zarówno prywatnie, jak i z ramienia pracodawcy. Współczesny CSR rozwija we współpracownikach empatię i angażuje ich w oddolne aktywności. Etyka ma ogromne znaczenie w każdej grupie ludzi, a najlepsze rezultaty w środowisku pracy uzyskuje się dzięki angażującym zajęciom i społecznej inicjatywie.

– Dostrzegamy wiele wymiernych korzyści płynących ze ścisłej korelacji naszego społecznego zaangażowania z celami strategicznymi spółki mówi Katarzyna Janus-Cichacz, Marketing&PR Manager w spółce Altar. – Działania kierujemy do kilku grup ze swojego otoczenia, aby budować wzajemne zaufanie do kontrahentów i partnerów, przejrzystość w działaniu, większe zaangażowanie wśród aktualnych i potencjalnych pracowników oraz dobry klimat do prowadzenia biznesu.

 – Nie ma kandydata, który by nie był zainteresowany pozabiznesową działalnością Wonga. Zwykle padają pytania o wolontariat, wspieranie fundacji, domów dziecka. Pojawiają się także pytania o ochronę środowiska, ale zdecydowanie rzadziej. – komentuje Eliza Więcław, Dyrektor Departamentu PR w Wonga.pl – Kandydaci chcą pracować w firmach, które są odpowiedzialne społecznie i biorą działania CSR pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o zmianie pracy.

W podobnym tonie wypowiada się Alicja Rasmus, Dyrektor Administracyjna w firmie Media System:

Nasza realizacja polityki odpowiedzialności społecznej odbywa się już od etapu pozyskiwania pracowników i rekrutacji. Już wtedy komunikujemy zasady panujące w społeczności i nakreślamy działania, które podejmujemy i gwarantujemy. Widzimy, że takie transparentne działania od początku procesu dają pozytywny feedback[3] w postaci większego zainteresowania potencjalnych pracowników.  

Transformacja cyfrowa a CSR

Inicjatywa to kluczowe pojęcie odzwierciedlające nasz stosunek do świata. Pomimo iż żyjemy w dobie dynamicznych zmian i transformacji cyfrowych, przedsiębiorcy nie zapominają o etyce i podejmują świadome kroki, aby zwrócić uwagę na realne problemy związane z rozwojem gospodarki i digitalizacji. Rzeczywistość można przekształcać bez względu na zajmowane szczeble kariery, dlatego CSR przyciąga i pracowników, i… klientów.

Firma Wonga przygotowała program kapitalni.org, której celem jest edukacja finansowa.

– Naszą główną pozabiznesową działalnością jest edukacja finansowa i cyfrowa. Platforma Kapitalni.org została stworzona w odpowiedzi na niski poziom wiedzy finansowej polskiego społeczeństwa. Jej celem jest realna i mierzalna edukacja finansowa wpływająca na zachowania i postawy konsumentów. – wyjaśnia Eliza Więcław z Wonga.

Budowanie społeczności wokół firmy w oparciu o działania CSR prowadzi także outsourcingowe call center[1] Media System.

Działania CSR, które realizujemy przyczyniają się do poczucia odpowiedzialności oraz lojalności naszych pracowników. Jest to szczególnie zauważalne w tym niełatwym czasie, który nas dotknął w związku z panującą pandemią. Firma musiała uporać się z konsekwencjami przestoju ekonomicznego, a dzięki zbudowanej więzi pomiędzy Media System, a zespołami, podejmowane decyzje były akceptowane oraz wspierane przez pracowników.  – tłumaczy Alicja Rasmus.

CSR przyciąga także klientów. Przykładem jest wspomniana już platforma Kapitalni.org

Wonga zachęca swoich klientów do nauki finansów poprzez oferowanie im benefitów. Za ukończenie jednej ze ścieżek finansowych lub 10 kursów Wonga wypłaca klientowi 10 zł. Platforma jest mocno promowana wśród klientów firmy. Powstała w 2015 r. i na początku zawierała jedynie 15 kursów z zakresu pożyczania, oszczędzania i bezpieczeństwa finansowego. Obecnie na platformie znajduje się 65 kursów, ścieżki edukacji finansowej dopasowane do osobowości finansowej użytkownika, a także artykuły, kalkulatory, porady ekspertów. – opowiada Eliza Więcław. Aktualnie firma udziela ponad 150 porad miesięcznie. – Dzięki platformie Kapitalni.org Wonga ciągle zwiększa grupę świadomych finansowo klientów, co wpływa na zmniejszenie ryzyka związanego z udzielaniem finansowania i umożliwia oferowanie im niższych cen. Jak wykazały Kapitalni.org wpływają na wzrost poziomu wiedzy finansowej wśród osób korzystających z kursów i innych narzędzi dostępnych na platformie, a co za tym idzie – odpowiedzialne i świadome zachowania konsumenckie. – dodaje Więcław.

Firmy zaangażowane

CSR obejmuje różne aspekty codzienności: gospodarcze, biznesowe, edukacyjne i ekologiczne. Firmy same decydują o rodzaju wsparcia i grupie docelowej. Spółki Capgemini, czy Fujitsu organizują zajęcia dla studiujących osób, aby dzielić się z nimi swoją wiedzą i doświadczeniem. Młodzi mogą dzięki temu wcześnie poznać realia biznesu. Taki wolontariat kompetencji został zorganizowany m.in. przez Grupę Pracuj.

Media System, w trakcie trwającej epidemii koronawirusa prowadzi w ramach wolontariatu infolinię dla seniorów potrzebujących pomocy.

Firma zaangażowaliśmy się we wsparcie Urzędu Miasta Bydgoszczy w akcję „Zakupy dla Seniorów”.  Pomoc polega na obsłudze dedykowanej do tego programu infolinii dla Seniorów miasta Bydgoszczy i jest świadczona w pełni jako wolontariat naszych pracowników, którzy z chęcią poświęcają swój wolny czas na pomoc potrzebującym. – komentuje Alicja Rasmus – Cieszymy się że budowana przez nas strategia przynosi widoczne, pozytywne efekty zachowań społeczności MediaCity.

Nowoczesny CSR ingeruje też w edukację najmłodszych – akcja Shell o nazwie Bezpieczne Szelki szkoli dzieci jak bezpiecznie poruszać się po miejskich terenach i drogach. Firma Altar, dostawca systemu AI Contact Center[2], swoim patronatem objęła klasę w miejscowym Zespole Szkół

Ponieważ działamy w branży IT, objęliśmy patronat nad jedną z klas informatycznych w kieleckim zespole szkół. Służymy uczniom nie tylko wsparciem technologicznym, ale też pokazujemy, jak funkcjonuje biznes. Raz w roku nagradzamy najlepszych studentów informatyki-zwycięzców w przygotowywanym co roku teście z informatyki, który jest dla nas też znakomitą okazją do wyłowienia najzdolniejszych programistów. – opowiada Katarzyna Janus-Cichacz. Przedsiębiorstwa Krakowa, czy Warszawy wspierają działania ekologiczne i charytatywne, mobilizują swoich pracowników do uczestnictwa w biegach, nagradzają za jazdę na rowerze do pracy lub angażują się w akcję Szlachetnej Paczki – Nie zapominamy też o potrzebujących. Grudzień upływa nam od wielu już lat pod znakiem „Szlachetnej Paczki”, w którą angażuje się bez wyjątku cały zespół. W jednej z edycji przygotowaliśmy paczki wspólnie z naszym Klientem, który ma biuro nad nami. – dodaje Janus-Cichacz z firmy Altar.

W pomoc charytatywną  angażują się także pracownicy Wonga:

– Nasi pracownicy wspierają także Dom Dziecka w Równym, przygotowują Szlachetną Paczkę. W firmie wdrożyliśmy też wiele inicjatyw, które mają na celu np.: ograniczenie zużycia plastiku, papieru, prądu, poprawę jakości powietrza.  – podsumowuje Eliza Więcław z Wonga.

Choć działania CSR wykraczają poza codzienną działalność firm, i nie mają charakteru działań wizerunkowych, to jak dowodzą badania przeprowadzone przez Grupę Pracuj.pl znacząco, w pozytywny sposób zmieniają sposób postrzegania firm. Według ustaleń Pracuj.pl aż 3 na 4 badanych Polaków uważa społeczną odpowiedzialność biznesu za pozytywne zjawisko, co czwarty odnosi się do niego obojętnie, a tylko 2% – negatywnie. Aż 58% respondentów badania uważa, że biorąc udział w rekrutacji chętniej podjęliby pracę w firmie, która jest zaangażowana w CSR. Jeszcze więcej, bo 59% deklaruje to w wypadku firm, które dają możliwość wsparcia tych działań swoim pracownikom.  Z całą pewnością bycie społecznie odpowiedzialną firmą przyciąga nie tylko klientów, lecz przede wszystkim dobrych, lojalnych i odpowiedzialnych pracowników.

Autor: Katarzyna Nowak, CCNEWS.pl

Słownik
1. call center. Firma lub dział w firmie zajmujący się telefoniczną obsługą klienta realizowaną przez przeszkolonych pracowników (telemarketerów, konsultantów, agentów). Obsługa…
2. Contact Center. wydzielona z organizacji jednostka zajmująca się ogółem kontaktów z klientami przedsiębiorcy poprzez nieograniczoną ilość dostępnych kanałów kontaktu. Do…
3. feedback. przekazanie doradcy praktycznych wskazówek i propozycji do rozmowy przez trenera. Total 0 Shares Share 0 Tweet 0 Pin…
Add a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *