Gdynia miastem sztucznej inteligencji. PLLuM pomoże w pracy urzędu

AI usprawni pracę gdyńskich urzędników i pomoże mieszkańcom w sprawach urzędowych. Urząd Miasta Gdyni i konsorcjum HIVE AI, które rozwija rodzinę modeli PLLuM, podpisały porozumienie dotyczące pilotażowego wdrożenia polskich dużych modeli językowych w obsłudze mieszkańców. To pierwsze tego typu przedsięwzięcie w Polsce.  

Modele językowe PLLuM będą wspierać Gdynian w prostszym i szybszym uzyskiwaniu informacji urzędowych. Jeszcze w tym roku zostaną one wykorzystane w miejskim czatbocie, a także w wyszukiwarce Biuletynu Informacji Publicznej. Dzięki temu mieszkańcy Gdyni zyskają łatwiejszy dostęp do dokumentów, interpelacji radnych czy procedur administracyjnych. 

– Cieszę się, że Gdynia wdraża polski duży model językowy – wprost do kontaktu z mieszkańcami. To krótsza droga do informacji publicznej, bardziej dostępne usługi i bezpieczne przetwarzanie danych w oparciu o krajowe technologie. Ten pilotaż pokaże, jak dzięki polskim modelom językowym możemy nie tylko skrócić czas załatwiania spraw, ale też zwiększać zaufanie do cyfrowych usług publicznych – powiedział wiceminister cyfryzacji  Dariusz Standerski

PLLuM w Gdyni 

W ramach porozumienia Konsorcjum HIVE AI zapewni Urzędowi Miasta w Gdyni pełne wsparcie wdrożeniowe, dostosuje modele PLLuM do potrzeb urzędu oraz opracuje rekomendacje pod kątem kolejnych wdrożeń w jednostkach samorządu terytorialnego. Urząd zapewni z kolei dane i środowisko techniczne oraz przeprowadzi testy. 

– Konsorcjum HIVE AI nie tylko rozwija polskie modele językowe, ale też wspiera administrację publiczną w ich praktycznym zastosowaniu – tak, aby realnie ułatwiały pracę urzędników i kontakt obywateli z urzędami. Jeszcze w tym roku modele PLLuM zasilą wirtualnego asystenta w aplikacji mObywatel i zostaną wdrożone w Ministerstwie Cyfryzacji. Podpisane dzisiaj porozumienie to z kolei istotny krok w stronę wdrożeń w jednostkach samorządu terytorialnego. Liczymy, że pilotaż w Gdyni stanie się wzorem dla podobnych inicjatyw w innych miastach – podkreśla dr  Agnieszka Karlińska Kierowniczka Zakładu Dużych Modeli Językowych NASK – Państwowego Instytutu Badawczego dr Agnieszka Karlińska, która kieruje pracami konsorcjum HIVE AI. 

Gdynia od lat wyznacza standardy w wykorzystywaniu innowacji IT w samorządzie – już w 2012 roku uruchomiła pierwszy w Polsce miejski czatbot[1], a w 2021 roku pierwszy miejski voicebot. Wiosną 2024 roku mieszkańcy otrzymali nową wersję Biuletynu Informacji Publicznej z zaawansowaną wyszukiwarką AI. Teraz, dzięki współpracy z konsorcjum HIVE AI, Gdynia jako pierwsze miasto w Polsce wdroży polski duży model językowy, co pozwoli stworzyć najnowocześniejszą w kraju wyszukiwarkę miejską. 

– Podpisanie porozumienia z konsorcjum HIVE AI to kolejny krok w cyfrowej transformacji Gdyni. Od lat wyznaczamy standardy w wykorzystywaniu innowacyjnych technologii – od pierwszego w Polsce miejskiego czatbota w 2012 roku, przez voicebota w 2021, aż po zaawansowaną wyszukiwarkę AI w BIP w 2024 roku. Teraz, jako pierwsze miasto w Polsce, wdrażamy polski model językowy PLLuM – powiedziała prezydent Miasta Gdyni  Aleksandra Kosiorek

Dyrektor Gdyńskiego Centrum Informatyki Piotr Wiśniewski podkreślił, że wdrożenie w Biuletynie informacji Publicznej polskiego modelu językowego to dopiero pierwszy krok. – Wiemy, że Biuletyn Informacji Publicznej wciąż ma wiele obszarów, które wymagają poprawy. Zaczynamy jednak proces, który – mamy nadzieję – będzie kontynuowany i pozwoli konsekwentnie podnosić jakość korzystania z BIP-u. Naszym celem jest, aby dostęp do informacji publicznej był jak najbardziej prosty, przejrzysty i przyjazny dla mieszkańców – dodał. 

PLLuM w administracji 

Więcej na temat praktycznych aspektów wykorzystania modeli PLLuM w administracji publicznej i wdrożenia w Urzędzie Miasta Gdyni można będzie się dowiedzieć 27 października 2025 r. w ramach pierwszego spotkania z cyklu “Śniadanie z PLLuM-em”.  Do udziału w wydarzeniu zaproszeni są przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego. O szczegółach będzie wkrótce informował NASK – Państwowy Instytut Badawczy.  

Słownik
1. czatbot. chatboty to programy komputerowe, które symulują ludzką rozmowę i mogą być wykorzystywane w procesie obsługi klienta, marketingu i…
Add a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *