Obraz wygenerowany przez AI

AI nas dzieli – nie łączy. Znamy wyniki badań ClickMeeting

Co dziesiąty Polak twierdzi, że zetknął się osobiście z sytuacją, w której sztuczna inteligencja odebrała komuś pracę – wynika z najnowszego badania platformy ClickMeeting. Polacy pozostają mocno podzieleni w ocenie tej technologii: 27 proc. ankietowanych uważa, że AI stanowi zagrożenie dla pracowników, ale niemal taki sam odsetek (25 proc.) widzi w niej szansę. Nieco ponad jedna trzecia badanych podchodzi do tematu neutralnie, a 14 proc. nie ma zdania.

Z danych ClickMeeting wynika, że już 34 proc. dorosłych Polaków używa AI do wyszukiwania informacji, 21 proc. generuje za jej pomocą teksty, a 13 proc. analizuje dane. Co dziesiąty respondent deklaruje wykorzystanie AI do tworzenia obrazów i prezentacji. Mniej popularne zastosowania to m.in. tłumaczenie tekstów czy wsparcie w zarządzaniu domowym budżetem. Nadal jednak niemal połowa badanych (48 proc.) przyznaje, że nie korzysta z takich technologii na co dzień.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w pracy daje realną możliwość zwiększenia efektywności i odciążenia pracowników w realizacji rutynowych zadań. Już 43 proc. uczestników i uczestniczek naszego badania pozytywnie ocenia narzędzia, które wspierają wykonywanie obowiązków zawodowych i automatyzację. Jednak, co ciekawe, 50 proc. osób deklaruje obojętność wobec takich rozwiązań. To sygnał, że wielu pracowników może jeszcze nie dostrzegać pełnego potencjału technologii AI – mówi Martyna Grzegorczyk, Marketing Manager z ClickMeeting – Odpowiednio wdrożona automatyzacja pozwala skoncentrować się na bardziej kreatywnych aspektach pracy i czynnościach o strategicznym znaczeniu. Dzięki temu realne staje się skrócenie czasu pracy i poprawa dobrostanu pracowników. Bez wątpienia warto więc inwestować w edukację w tej dziedzinie, aby wykorzystywać potencjał technologii.

W ocenie kompetencji związanych z AI badani są niepewni: co czwarty przyznaje, że nie potrafi określić swojego poziomu umiejętności, a 29 proc. ocenia je jako raczej dobre. Jedynie 6 proc. uznaje je za bardzo dobre, podczas gdy 16 proc. ocenia swoje kompetencje jako złe lub bardzo złe.

Zdecydowana większość respondentów (70 proc.) opowiada się za powszechnym wprowadzeniem szkoleń z zakresu sztucznej inteligencji w szkołach, na uczelniach i w firmach. 17 proc. badanych byłoby gotowych zapłacić za udział w eksperckim kursie online lub webinarze, a ponad 37 proc. chętnie skorzystałoby z takiej możliwości, jeśli opłaciłby ją np. pracodawca.

Respondenci pytani o liderów światowych w rozwoju AI najczęściej wskazują USA (15 proc.) i Chiny (13 proc.), jednak aż 68 proc. nie potrafiło podać konkretnej odpowiedzi.

Badanie potwierdza, że Polacy są świadomi rosnącej roli sztucznej inteligencji, choć ich podejście do tej technologii pozostaje zróżnicowane – od obaw o miejsca pracy po dostrzeganie szans na rozwój i automatyzację codziennych zadań.

Metodologia badania

Badanie przeprowadzono w kwietniu 2025 r. na reprezentatywnej grupie 1000 osób w wieku powyżej 18 lat. 

Add a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *