Jak powinno wyglądać Twoje CV, gdy ubiegasz się o pracę zdalną?

Czasy, gdy pracownicy musieli codziennie przebywać w miejscu pracy, już minęły. Coraz więcej firm decyduje się na tworzenie stanowisk, które opierają się na zdalnym wykonywaniu obowiązków. Od niedawna można wyróżnić trzy główne tryby pracy: stacjonarną, zdalną oraz hybrydową.

Ta innowacja z wielu powodów jest wygodna zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Jeśli marzysz o tym, żeby wykonywać swoje obowiązki, popijając ulubioną kawę na tarasie, koniecznie poszukaj firmy, która da Ci możliwość pracy zdalnej lub hybrydowej. Nie musisz nawet pozostawać w Polsce, aby pracować. Brzmi pięknie, prawda? Pamiętaj jednak, że aby ubiegać się o taką posadę, musisz stworzyć profesjonalne CV. Czym więc będzie wyróżniał się taki życiorys i co powinno się w nim znaleźć?

CV do pracy zdalnej a stacjonarnej – różnice

Dwa sposoby pracy, stacjonarny i online, znacząco się między sobą różnią. Lecz czy musi to oznaczać, że składane podczas rekrutacji dokumenty są zupełnie inne? Niekoniecznie. Twoje curriculum vitae, składane na dwa różnego typu stanowiska, nie musi być diametralnie inne. Główne zasady i schematy tworzenia życiorysu się nie zmieniają. Istnieją jednak pewne kwestie, które warto dodatkowo umieścić w CV, starając się o home office.

Rodzaj CV

W obydwu przypadkach należy zastosować standardowe rodzaje CV. Możesz postawić na formę chronologiczną, która polega na wypisaniu doświadczenia zawodowego i wykształcenia w kolejności chronologicznej. Najlepiej zacząć od stanowiska lub okresu edukacji, które miały miejsce jako ostatnie, a następnie przechodzić kolejno do najstarszych. Jeśli nie masz za dużo doświadczenia lub jeszcze studiujesz – dobrym rozwiązaniem będzie CV funkcjonalne. Skupia się ono na Twoich umiejętnościach, a nie historii zatrudnienia, co odwróci uwagę rekrutera od braku doświadczenia.

Sekcje w CV

Bez znaczenia, czy starasz się o pracę zdalną, czy stacjonarną – Twoje CV musi posiadać odpowiednie sekcje. Najlepiej, abyś widocznie je od siebie oddzielił, np. poprzez zastosowanie pogrubionych nagłówków. To sprawi, że dokument będzie czytelny i łatwy do przejrzenia przez rekrutera.

Sekcje, które należy umieścić w CV:

  • dane osobowe – podstawowa sprawa. Na początku dokumentu wypisz swoje imię i nazwisko oraz dane do kontaktu;
  • profil zawodowy – stwórz go w formie krótkiego streszczenia Twojego curriculum vitae. Ma on na celu wstępne przedstawienie rekruterowi dalszej części dokumentu;
  • doświadczenie zawodowe – czyli historia Twojego zatrudnienia. Wypisz chronologicznie daty, miejsca oraz stanowiska pracy, które wykonywałeś;
  • wykształcenie – pomiń kwestię szkoły podstawowej i gimnazjum. Zacznij od szkoły średniej, uwzględniając jej profil. Podaj nazwę uczelni i kierunek, na którym studiowałeś;
  • umiejętności – to jeden z ważniejszych punktów w CV. W tym miejscu powinieneś udowodnić pracodawcy, że jesteś idealnym kandydatem na stanowisko. Wypisz kluczowe umiejętności twarde oraz miękkie;
  • zainteresowania – zapomnij o oklepanych hasłach typu „literatura”. Ten punkt jest nieobowiązkowy, więc nie musisz wymyślać nic na siłę. Pochwal się, jeśli masz nietypowe zainteresowania lub ściśle związane z branżą.

Skorzystaj z kreatora CV

Jeśli chcesz, aby Twój życiorys był napisany poprawnie, możesz skorzystać z gotowych kreatorów. Tworząc CV z Jobseeker.com, masz pewność, że dokument jest profesjonalny. Dzięki wielu dostępnym szablonom nie musisz się martwić o układ i wygląd curriculum vitae.

CV do pracy zdalnej

No dobrze, wiesz już, jak powinno wyglądać prawidłowe CV. Pora zająć się tym, co należy zrobić, aby wyróżnić curriculum vitae, starając się o pracę zdalną. Jest kilka kwestii, które możesz dopieścić, aby zwiększyć swoje szanse na zatrudnienie w formie home office.

Wspomnij o doświadczeniu w pracy zdalnej

Pracodawca poszukujący pracownika na tego typu stanowisko na pewno doceni fakt, że miałeś już do czynienia z taką formą zatrudnienia. Jeśli posiadasz już doświadczenie w tej formie pracy – koniecznie o tym wspomnij. W jaki sposób? Podczas wypisywania doświadczenia zawodowego użyj na przykład dopisku „praca zdalna” lub „praca hybrydowa”.

12.2021–09.2022 Contact Center[1] Banku XYZ

Stanowisko: Specjalista ds. rozliczeń bezgotówkowych (praca zdalna)

Obowiązki:

  • kontrola realizowanych transakcji
  • odpowiedzialność za poprawność procesu rozliczeniowego
  • przygotowywanie raportów dot. rozliczeń

Kluczowe umiejętności

Praca w systemie home office wymaga posiadania pewnych umiejętności. Mimo że wydawać by się mogło, iż w ten sposób może pracować każdy, jest to mylne poczucie. Pisząc swoje CV, wspomnij o kompetencjach, które predysponują Cię do wykonywania pracy zdalnej.

Umiejętności twarde

Umiejętności twarde to takie kompetencje, które można nabyć przez naukę, szkolenia czy kursy. Nie mają one związku z cechami charakteru, a ze zdobytą wiedzą. Można je oszacować odpowiednimi testami i udowodnić certyfikatami lub dyplomami.

Umiejętności twarde niezbędne do pracy zdalnej to na przykład:

  • Biegłość w posługiwaniu się komputerem – większość stanowisk w trybie zdalnym opiera się na pracy przy komputerze. Dlatego sprawna obsługa jego działania i podstawowych programów jest kluczowa. Mimo że może się to wydawać powszechne, nie każdy posiada taką umiejętność – dlatego warto o tym wspomnieć w CV.
  • Znajomość oprogramowania – firmy często organizują wideokonferencje, dlatego obsługiwanie programów służących do komunikacji online jest niezbędne (np. Zoom, MS Teams).
  • Obsługa mediów społecznościowych – jest to coraz bardziej pożądana umiejętność wśród pracowników.
  • Kompetencje w zakresie technologii umożliwiających pracę zdalną.

Umiejętności miękkie

Są to inaczej cechy osobowości. Mogą to być wrodzone talenty (np. zdolności przewodnicze lub łatwość nawiązywania kontaktów) oraz nabyte (autodyscyplina czy samodzielność). Warunkują one to, jak się zachowujesz, integrujesz z innymi ludźmi czy też organizujesz swoją pracę. W odróżnieniu od umiejętności twardych, kompetencje miękkie nie są mierzalne.

  • Wysoka motywacja – jest to jeden z podstawowych aspektów potrzebnych do pracy zdalnej. Wiadomo, że kiedy jesteśmy w biurze, otoczeni innymi pracownikami oraz pod bacznym okiem szefa, praca przebiega naturalnie. Gorzej jest w przypadku, gdy jesteśmy sami w domu, nikt nas nie pilnuje, a obok jest tyle ciekawych rzeczy do zrobienia lub zaniedbanych obowiązków domowych. Trzeba być naprawdę zmotywowanym, by pracować, gdy obok znajduje się kocyk, paczka chipsów i ulubiony serial.
  • Komunikacja – w pracy zdalnej konieczna jest sprawna komunikacja. Łatwiej jest odczytać emocje i intencje osoby stojącej naprzeciw nas. Kontakt z drugim człowiekiem znajdującym się po drugiej stronie ekranu wymaga większego skupienia i wyrozumiałości.
  • Zarządzanie czasem – na home office czasem ciężko jest oddzielić czas na pracę od czasu wolnego. Może to objawiać się to dwojako: zbyt długimi godzinami pracy lub na odwrót – krótką i nieefektywną pracą.

Podsumowując, jeśli starasz się o pracę zdalną, Twoje CV nie powinno różnić się znacząco od podania o pracę stacjonarną. Możesz jednak urozmaicić swoje curriculum vitae, skupiając się na wypisaniu umiejętności, które są kluczowe w tego rodzaju zatrudnieniu (np. dobra komunikacja, znajomość programów czy skuteczne zarządzanie czasem). Nie zapomnij wspomnieć również o swoim doświadczeniu związanym z home office, a także o zdolności do rozwijania się w środowisku pracy zdalnej.

Słownik
1. Contact Center. wydzielona z organizacji jednostka zajmująca się ogółem kontaktów z klientami przedsiębiorcy poprzez nieograniczoną ilość dostępnych kanałów kontaktu. Do…
Add a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *