Ukraińskie organy ścigania przekazały czeskiej policji obywatela Czech zaangażowanego w działalność międzynarodowej sieci oszukańczych call center[1], które wyłudzały pieniądze od obywateli Unii Europejskiej. O sprawie poinformowała Narodowa Policja Ukrainy.
Według ustaleń śledczych, grupa przestępcza działała na terytorium Ukrainy, a jej centrum operacyjne znajdowało się w Dnieprze. Zorganizowaną siecią kierował mieszkaniec tego miasta, urodzony w 1992 roku. W procederze uczestniczyli również obywatele Czech, zatrudnieni jako tzw. „operatorzy” call center. Ich zadaniem było podszywanie się pod przedstawicieli instytucji finansowych i nakłanianie ofiar do przekazywania danych bankowych lub realizacji przelewów.
Międzynarodowa współpraca służb
Wspólna operacja policji Ukrainy i Czech doprowadziła do rozbicia siatki i zatrzymania kilku jej członków. Część z nich została już deportowana do ojczyzny, natomiast pozostali figurują w bazach Interpolu jako osoby poszukiwane w związku z prowadzonym postępowaniem.
Najświeższe zatrzymanie dotyczy 28-letniego obywatela Czech, którego funkcjonariusze kryminalni ujęli w obwodzie winnickim. Podczas przeszukania znaleziono przy nim sfałszowaną legitymację jednej z organizacji międzynarodowych.
Jak poinformowała ukraińska policja, mężczyzna został przekazany czeskim organom ścigania przy współudziale Departamentu Kryminalnego, Departamentu Współpracy Międzynarodowej Narodowej Policji Ukrainy oraz Państwowej Służby Granicznej.
Sieć fałszywych call center
Działalność przestępczej grupy była przykładem rosnącej skali nadużyć dokonywanych z wykorzystaniem kanałów obsługi telefonicznej. Tzw. „fałszywe call center” coraz częściej stają się narzędziem do oszustw finansowych w całej Europie. W tym przypadku oszuści podszywali się pod banki, a ich rozmowy były prowadzone w języku czeskim, co zwiększało wiarygodność wobec ofiar.
Wcześniej śledczy informowali o przypadkach, gdy członkowie grupy oszukiwali osoby starsze – m.in. nakłaniając je do przekazania oszczędności „do poświęcenia” w cerkwi lub wymiany gotówki na „nowe banknoty”.
Walka z przestępczością w sektorze obsługi klienta
Eksperci zwracają uwagę, że sprawa ta pokazuje, jak niebezpiecznym narzędziem mogą stać się technologie kontaktu z klientem w niepowołanych rękach. Call center, które w legalnych organizacjach służy do obsługi klienta, sprzedaży i wsparcia technicznego, w tym przypadku stało się narzędziem międzynarodowego oszustwa.
Narodowa Policja Ukrainy zapowiada kontynuację działań operacyjno-śledczych mających na celu zatrzymanie pozostałych członków grupy oraz dalsze wzmocnienie współpracy międzynarodowej w zwalczaniu przestępczości wykorzystującej technologie komunikacyjne.
Źródło: До Чехії екстрадовано розшукуваного Інтерполом учасника злочинної організації, – Нацполіція