Frisco, jeden z największych polskich przedstawicieli rynku e-grocery należący do Grupy Eurocash, rozpoczął szerokie testy nowej funkcji opartej na sztucznej inteligencji, łączącej planowanie posiłków z automatyzacją zakupów. Narzędzie, w pełni zintegrowane z ofertą sklepu, ma wspierać klientów w realizacji indywidualnych celów żywieniowych, oszczędzaniu czasu i ograniczaniu marnowania żywności. To pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce, a dla Frisco kolejny krok w stronę personalizacji doświadczeń zakupowych.
Od supermarketu online do inteligentnego partnera zakupowego
Nowa funkcjonalność, dostępna w aplikacji mobilnej, ma wyjść poza standardowy model e-zakupów spożywczych. Friscoach – inteligentny chat oparty na technologii generatywnej AI – ma pomagać użytkownikom na każdym etapie zakupów: od komponowania posiłków dla całej rodziny, po automatyczne uzupełnianie koszyka. Narzędzie analizuje historię zakupów, wyszukiwania oraz pytania zadawane w czacie, aby z czasem proponować coraz bardziej dopasowane rozwiązania.
– Friscoach, pierwszy w Polsce doradca zakupowy i kulinarny oparty na technologii Gen AI, pozwala nam lepiej rozumieć naszych użytkowników, jeszcze zanim rozpoczną zakupy. Uczy się ich preferencji, analizując historię zakupową, wyszukiwania czy pytania zadawane w czacie i z czasem podpowiada coraz trafniejsze rozwiązania, ucząc się zachowań klientów. Rozwój tej funkcjonalności rewolucjonizuje sposób myślenia o zakupach online, znacznie rozszerzając rolę, jaką możemy jako marka pełnić w życiu klienta – wyjaśnia Magdalena Szuszkiewicz, prezeska zarządu Frisco.
Personalizacja i automatyzacja w praktyce
Friscoach umożliwia tworzenie jadłospisów zgodnych z preferencjami żywieniowymi, budżetem i posiadanymi w domu produktami. Proponuje gotowe przepisy, a na ich podstawie generuje listy zakupowe, które można ręcznie zmodyfikować lub dodać do koszyka jednym kliknięciem. Dzięki temu klienci nie muszą przeglądać tysięcy kategorii – wśród 14 tysięcy dostępnych produktów pojawiają się tylko te, które faktycznie ich interesują.
Taka personalizacja skraca i upraszcza proces zakupowy, zwiększając wygodę i elastyczność. Friscoach odpowiada również na rosnący problem marnowania żywności, pomagając kupować jedynie to, co rzeczywiście jest potrzebne. Według badań Federacji Polskich Banków Żywności aż 45 proc. Polaków przyznaje, że wyrzuca jedzenie – nowe narzędzie ma wspierać zmianę tych nawyków.
Technologia jako gamechanger w e-grocery
Jak zaznacza Magdalena Szuszkiewicz, Frisco nie jest już „tylko” dostawcą produktów FMCG, lecz staje się inteligentnym partnerem, który rozumie i przewiduje potrzeby swoich klientów. W jej ocenie, w segmencie e-grocery jest to rozwiązanie, które może zmienić zasady gry.