Badania sugerują ponadto, że w miarę jak technologie skoncentrowane na człowieku mają jeszcze większe możliwości, są łatwiejsze w interakcji i stają się jeszcze bardziej płynnie osadzone w każdym aspekcie naszego życia, zmierzamy w kierunku świata, w którym otaczająca nas technologia stanie się bardziej wszechobecna, ale także bardziej niewidoczna.
Accenture’s Technology Vision 2024: “Human by Design: How AI Unleashes the Next Level of Human Potential” bada, w jaki sposób, po latach wykładniczych innowacji technologia – zwłaszcza generatywna sztuczna inteligencja – staje się bardziej ludzka w swojej naturze. A ponieważ technologia ewoluuje w kierunku bardziej skoncentrowanym na człowieku, napędza znacznie większe możliwości dla ludzi, aby wzmocnić ich potencjał i na nowo odkryć biznes, jaki znamy. Według badań Accenture, generatywna sztuczna inteligencja ma potencjał, aby wpłynąć nawet na 44% czasu pracy, umożliwiając tym samym zwiększenie produktywności w aż 900 różnych typach stanowisk pracy i stworzyć co najmniej 8 bilionów dolarów globalnej wartości ekonomicznej.
– W miarę jak sztuczna inteligencja, obliczenia przestrzenne i technologie wykrywania ciała ewoluują do punktu, w którym technologia wydaje się naśladować ludzkie możliwości i wydaje się niewidzialna, to, co zobaczysz, to ludzie – wyposażeni w nowe możliwości osiągania rzeczy, które kiedyś uważali za niemożliwe – powiedział Paul Daugherty, dyrektor ds. technologii i innowacji w Accenture. – Ta ważna zmiana sejsmiczna w sposobie, w jaki ludzie pracują, żyją i uczą się, przyspieszy falę bezprecedensowych zmian w różnych branżach, od handlu detalicznego i rozrywki po medycynę i produkcję. Organizacje, które podejmą działania już teraz, aby na nowo odkryć swoją działalność i sposoby pracy przy użyciu technologii “human by design”, na nowo zdefiniują, co to znaczy być liderem w branży.
Badanie identyfikuje cztery kluczowe trendy w przechodzeniu do technologii “human by design”:
- Dopasowania stworzone przez AI
Przekształcenie naszych relacji z wiedzą – zapoczątkowanie świata, w którym dane są reorganizowane w sposób ułatwiający ludzkie rozumowanie, które jest w stanie naśladować nawet kreatywność. Zamiast przeczesywać góry wyników wyszukiwania, ludzie będą otrzymywać wyselekcjonowane, spersonalizowane odpowiedzi w formie porad, podsumowania ogromnego zestawu wyników, esejów, obrazu, a nawet dzieł sztuki. Wyszukiwanie staje się teraz syntezą, a liderzy biznesowi, którzy na nowo wyobrażą sobie, jak informacje działają w organizacji i wyposażą swoich pracowników w narzędzia wiedzy korporacyjnej oparte na sztucznej inteligencji, osiągną wykładniczy wzrost wydajności i przewagę konkurencyjną. - Poznaj mojego agenta
“Ecosystems for AI” – wizja świata, w którym zautomatyzowani agenci AI pracują w imieniu ludzi i są częścią połączonego ekosystemu. Ci zautomatyzowani agenci nie tylko pomagają nam i doradzają, ale także podejmują zdecydowane działania w naszym imieniu zarówno w świecie fizycznym, jak i cyfrowym. Pracując razem, zwielokrotniają zbiorową wydajność pracowników i generują ogromną wartość dla przedsiębiorstw, które zdecydują się w tym uczestniczyć. 96% kadry kierowniczej zgadza się, że wykorzystanie ekosystemów agentów AI będzie istotną szansą dla ich organizacji w ciągu najbliższych trzech lat. - Przestrzeń, której potrzebujemy
Tworzenie wartości w nowych realiach – tworzenie bogatych, nowych, wciągających światów osobistej interakcji poprzez rozszerzenie naszych fizycznych, dwuwymiarowych światów na nowe środowiska 3D stworzone przy użyciu technologii metaverse, cyfrowych bliźniaków i technologii AR/VR. Te nowe miejsca i doświadczenia połączą nasze cyfrowe i fizyczne światy, łącząc nas na nowe sposoby, napędzając innowacje i poprawiając sposób, w jaki pracujemy, żyjemy i uczymy się. W świecie handlu detalicznego jedna trzecia (33%) konsumentów wskazała, że są lub byliby zainteresowani wykorzystaniem technologii lub urządzeń do obliczeń przestrzennych podczas dzisiejszych zakupów. - Our Bodies Electronic
Nowy ludzki interfejs – wykorzystujący innowacyjne, wbudowane technologie – takie jak urządzenia ubieralne oparte na sztucznej inteligencji, neurotechnologie wykrywające funkcje mózgu oraz śledzące ruch oczu i całego działa – w celu odblokowania lepszego zrozumienia nas, naszego życia i naszych intencji oraz wykorzystania tych głębszych spostrzeżeń do poprawy sposobu, w jaki pracujemy i żyjemy. 94% kadry kierowniczej zgadza się, że technologie wspierające budowanie interfejsów technologia-człowiek pozwolą nam lepiej zrozumieć zachowania i intencje.
– Technologie skoncentrowane na człowieku, takie jak generatywna sztuczna inteligencja, są w stanie uwolnić ludzki potencjał i zapewnić oszałamiający wachlarz korzyści biznesowych i społecznych, ale tylko wtedy, gdy przyjmiemy zrównoważone podejście “human by design”, które zapewni, że technologie te będą wykorzystywane w sposób uczciwy i odpowiedzialny – dodał Paul Daugherty, dyrektor ds. technologii i innowacji w Accenture. – Pełne 93% kadry kierowniczej zgadza się, że w obliczu szybkiego postępu technologicznego ważniejsze niż kiedykolwiek jest, aby organizacje wprowadzały innowacje w sposób celowy.
