Platforma X Elona Muska, nie egzekwuje własnych wytycznych reklamowych

Elon Musk, wraz ze swoją platformą X wpadł w nowe tarapaty. Organizacja non-profit noyb działająca w obszarze prawa prywatności złożyła skargę na X do holenderskiego organu ochrony danych. Platformie zarzuca się nieegzekwowanie własnych wytycznych reklamowych.

Wszystko zaczęło się niespełna miesiąc temu, kiedy to organizacja noyb, złożyła skargę na Komisję Europejską. Dotyczyła ona niezgodnego z prawem mikrotargetowania reklam ze strony Komisji na platformie X którą zarządza Musk. Narzędzia reklamowe X zostały wykorzystane przez podmiot w celu promowania kontrowersyjnej propozycji legislacyjnej dotyczącej skanowania CSAM.

Po tym, jak złożyliśmy naszą pierwszą skargę w tej sprawie, Komisja Europejska potwierdziła już, że zaprzestanie reklamowania się w X. Jednakże, aby położyć temu kres w ogóle, potrzebujemy egzekwowania prawa wobec X jako platformy używanej przez wiele innych osób. – mówi Felix Mikolasch, prawnik ds. ochrony danych w firmie Noyb.

Musk narusza RODO i DSA

Warto również zaznaczyć, że X naruszyła niedawno uchwaloną ustawę o usługach cyfrowych. Stwierdza ona, że wykorzystanie danych osobowych do targetowania reklam wymaga ówczesnej zgody. Natomiast X od użytkowników, których dane były, przetwarzane takiej zgody nie otrzymała.

W listopadzie to niezgodne z prawem użycie mikrotargetowania skłoniło firmę Noyb do złożenia skargi przeciwko samej Komisji Europejskiej. Teraz noyb składa skargę przeciwko X. Umożliwiając tę ​​praktykę, firma naruszyła zarówno RODO, jak i DSA. – pisze Noyb w komunikacie prasowym.

Komisja “w zmowie z X”

Komisja Europejska w pewnych kwestiach nadzoruje zgodność DSA z dużymi platformami internetowymi. Dlatego, może kryć, Elona Muska, jego platformę i całą sprawę zamieść pod dywan. W obliczu tych faktów organizacja Noyb postanowiła ograniczyć złożenie swojej skargi na X tylko do holenderskiego organu ochrony danych, który ma zająć się tą sprawą. Urząd prawdopodobnie będzie współpracował przy niej z Irlandzką Komisją Ochrony Danych, pod którą podlega platforma X.

Jeśli zostaną w ramach tej skargi wszczęte działania egzekucyjne, to firma Muska otrzyma srogie kary. Naruszenie RODO może kosztować platformę 4% światowego rocznego obrotu, a systemu DSA aż 6%. Kary wzajemnie się ze sobą łączą, a więc Musk w tym przypadku traci aż 10%.

Add a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *