PZU, jedna z największych instytucji finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej, nawiązała współpracę z SAS AI Governance Advisory w celu opracowania kompleksowych zasad etycznego zarządzania sztuczną inteligencją. Celem partnerstwa jest nie tylko dostosowanie się do nadchodzących regulacji, ale przede wszystkim wypracowanie odpowiedzialnych standardów wdrażania i wykorzystywania AI w sektorze ubezpieczeniowym.
Wyniki najnowszego badania przeprowadzonego przez SAS wskazują, że większość firm ubezpieczeniowych wciąż nie ma dojrzałych struktur nadzoru nad AI. Aż 57% respondentów przyznało, że ich systemy zarządzania sztuczną inteligencją są nadal w fazie rozwoju. 27% oceniło swoje działania jako doraźne lub nieformalne, a 11% stwierdziło, że AI governance w ich organizacjach właściwie nie funkcjonuje. W obliczu tych danych PZU postanowiło obrać kierunek odpowiedzialnych innowacji, tworząc spójne ramy działania w tym obszarze.
Kluczowym elementem projektu są cztery etapy budowania etycznego zarządzania AI: nadzór, kontrola, operacje oraz kultura. Eksperci z PZU i SAS wspólnie określili zasady dla całego cyklu życia modeli AI i uczenia maszynowego. Ich celem jest zapewnienie wysokiej jakości danych, skutecznego wykorzystania zasobów oraz ciągłego monitorowania procesów.
Jak podkreśla Reggie Townsend, wiceprezes ds. etyki danych w SAS, wprowadzenie etycznych praktyk wymaga czegoś więcej niż tylko zgodności z przepisami – potrzebna jest dojrzała kultura organizacyjna, oparta na odpowiedzialnym zarządzaniu danymi. Takie podejście pozwala nie tylko ograniczyć ryzyko, ale także zwiększyć wartość biznesową AI.
– Rynek jest pełen gotowych rozwiązań AI, ale etyczne wykorzystanie danych wymaga indywidualnego podejścia. Strategia AI governance, zapewniająca bezpieczne wdrożenie i wykorzystanie sztucznej inteligencji, to przyszły kierunek zastosowań biznesowych tej technologii. Zgodność z regulacjami to tylko punkt wyjścia. Solidny nadzór oparty na dojrzałym ekosystemie danych i kulturze organizacyjnej oraz określonych celach rozwojowych maksymalizuje wartość sztucznej inteligencji w biznesie, przy jednoczesnym ograniczeniu ryzyka dla firmy i jej klientów. – powiedział Reggie Townsend, wiceprezes ds. etyki danych w SAS.
PZU od lat korzysta z rozwiązań SAS w takich obszarach jak sprzedaż, zarządzanie relacjami z klientami, automatyzacja roszczeń, wykrywanie nadużyć czy zarządzanie ryzykiem. Obecnie firma rozszerza tę współpracę o obszar etyki i nadzoru nad AI, co pozwala nie tylko lepiej chronić interesy klientów, ale również odpowiadać na wyzwania przyszłości – w tym te związane ze zmianami klimatycznymi czy dynamicznym rozwojem technologii.
Według Marka Wilczewskiego, dyrektora zarządzającego ds. zarządzania informacją, danymi i analityką w PZU, ubezpieczyciele mają szczególną odpowiedzialność w kształtowaniu odpowiedzialnych innowacji. Podkreśla on, że etyczne i przemyślane wykorzystanie AI to nie tylko obowiązek, ale też jedyna słuszna droga dla firm z tej branży.
– Polisy ubezpieczeniowe są niezbędne we wszystkich branżach, co daje ubezpieczycielom wyjątkową rolę i wpływ na kształtowanie odpowiedzialnych innowacji AI. PZU zamierza sprostać temu wyzwaniu, wykorzystując potencjał danych i sztucznej inteligencji do rozwiązywania kluczowych zagadnień branży, np. skutków zmian klimatycznych. Projekt realizowany we współpracy z SAS pomaga PZU lepiej i bardziej odpowiedzialnie wykorzystać AI do obsługi klientów. Chcemy dawać przykład innym: generowanie zysków w sposób zgodny z zasadami etyki, przy odpowiedzialnym wykorzystywaniu danych i sztucznej inteligencji, nie tylko jest możliwe – to jedyna właściwa droga dla ubezpieczycieli. – powiedział Marek Wilczewski, dyrektor zarządzający ds. zarządzania informacją, danymi i analityką w PZU