PZU i SAS wspólnie na rzecz etycznego wykorzystania sztucznej inteligencji w ubezpieczeniach

PZU, jedna z największych instytucji finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej, nawiązała współpracę z SAS AI Governance Advisory w celu opracowania kompleksowych zasad etycznego zarządzania sztuczną inteligencją. Celem partnerstwa jest nie tylko dostosowanie się do nadchodzących regulacji, ale przede wszystkim wypracowanie odpowiedzialnych standardów wdrażania i wykorzystywania AI w sektorze ubezpieczeniowym.

Wyniki najnowszego badania przeprowadzonego przez SAS wskazują, że większość firm ubezpieczeniowych wciąż nie ma dojrzałych struktur nadzoru nad AI. Aż 57% respondentów przyznało, że ich systemy zarządzania sztuczną inteligencją są nadal w fazie rozwoju. 27% oceniło swoje działania jako doraźne lub nieformalne, a 11% stwierdziło, że AI governance w ich organizacjach właściwie nie funkcjonuje. W obliczu tych danych PZU postanowiło obrać kierunek odpowiedzialnych innowacji, tworząc spójne ramy działania w tym obszarze.

Kluczowym elementem projektu są cztery etapy budowania etycznego zarządzania AI: nadzór, kontrola, operacje oraz kultura. Eksperci z PZU i SAS wspólnie określili zasady dla całego cyklu życia modeli AI i uczenia maszynowego. Ich celem jest zapewnienie wysokiej jakości danych, skutecznego wykorzystania zasobów oraz ciągłego monitorowania procesów.

Jak podkreśla Reggie Townsend, wiceprezes ds. etyki danych w SAS, wprowadzenie etycznych praktyk wymaga czegoś więcej niż tylko zgodności z przepisami – potrzebna jest dojrzała kultura organizacyjna, oparta na odpowiedzialnym zarządzaniu danymi. Takie podejście pozwala nie tylko ograniczyć ryzyko, ale także zwiększyć wartość biznesową AI.

Rynek jest pełen gotowych rozwiązań AI, ale etyczne wykorzystanie danych wymaga indywidualnego podejścia. Strategia AI governance, zapewniająca bezpieczne wdrożenie i wykorzystanie sztucznej inteligencji, to przyszły kierunek zastosowań biznesowych tej technologii. Zgodność z regulacjami to tylko punkt wyjścia. Solidny nadzór oparty na dojrzałym ekosystemie danych i kulturze organizacyjnej oraz określonych celach rozwojowych maksymalizuje wartość sztucznej inteligencji w biznesie, przy jednoczesnym ograniczeniu ryzyka dla firmy i jej klientów. – powiedział Reggie Townsend, wiceprezes ds. etyki danych w SAS.

PZU od lat korzysta z rozwiązań SAS w takich obszarach jak sprzedaż, zarządzanie relacjami z klientami, automatyzacja roszczeń, wykrywanie nadużyć czy zarządzanie ryzykiem. Obecnie firma rozszerza tę współpracę o obszar etyki i nadzoru nad AI, co pozwala nie tylko lepiej chronić interesy klientów, ale również odpowiadać na wyzwania przyszłości – w tym te związane ze zmianami klimatycznymi czy dynamicznym rozwojem technologii.

Według Marka Wilczewskiego, dyrektora zarządzającego ds. zarządzania informacją, danymi i analityką w PZU, ubezpieczyciele mają szczególną odpowiedzialność w kształtowaniu odpowiedzialnych innowacji. Podkreśla on, że etyczne i przemyślane wykorzystanie AI to nie tylko obowiązek, ale też jedyna słuszna droga dla firm z tej branży.

– Polisy ubezpieczeniowe są niezbędne we wszystkich branżach, co daje ubezpieczycielom wyjątkową rolę i wpływ na kształtowanie odpowiedzialnych innowacji AI. PZU zamierza sprostać temu wyzwaniu, wykorzystując potencjał danych i sztucznej inteligencji do rozwiązywania kluczowych zagadnień branży, np. skutków zmian klimatycznych. Projekt realizowany we współpracy z SAS pomaga PZU lepiej i bardziej odpowiedzialnie wykorzystać AI do obsługi klientów. Chcemy dawać przykład innym: generowanie zysków w sposób zgodny z zasadami etyki, przy odpowiedzialnym wykorzystywaniu danych i sztucznej inteligencji, nie tylko jest możliwe – to jedyna właściwa droga dla ubezpieczycieli. – powiedział Marek Wilczewski, dyrektor zarządzający ds. zarządzania informacją, danymi i analityką w PZU

Add a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *