Freepik

Prywatnie czy na NFZ? Polacy ocenili jakość usług medycznych (i obsługi pacjenta)

W najnowszym sondażu przeprowadzonym przez Centrum Badania Opinii Społecznej, Polacy podzielili się swoimi opiniami na temat funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej. Wyniki wskazują na mieszane odczucia, zarówno w kwestii opieki świadczonej przez Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ), jak i tej prywatnej.

Zadowolenie z równego traktowania pacjentów

Jednym z bardziej optymistycznych wyników badania jest wzrost przekonania, że pacjenci są równo traktowani niezależnie od stanu zdrowia. W ciągu ostatnich dwóch lat odsetek osób zgadzających się z tym stwierdzeniem wzrósł o 9%, osiągając 53%, co jest najwyższym wynikiem od 2010 roku.

Ogólne niezadowolenie z opieki zdrowotnej

Pomimo pozytywnych zmian w postrzeganiu równego traktowania, ogólne zadowolenie z funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej pozostaje niskie. Aż 70% respondentów wyraziło niezadowolenie, a tylko 27% oceniło system pozytywnie. Co więcej, łatwość dostępu do lekarza pierwszego kontaktu znacznie się pogorszyła w porównaniu z 2007 rokiem – z 85% do 59%.

Percepcja seniorów i młodszych pokoleń

Interesujące jest, że zadowolenie z opieki zdrowotnej częściej wyrażają osoby starsze, szczególnie powyżej 65. roku życia, mieszkańcy wsi oraz osoby z niższym wykształceniem i dochodami. W tej grupie 40% jest zadowolonych z systemu. W przeciwieństwie do nich, młodsze pokolenie (25-34 lata) oraz osoby z wyższym wykształceniem i dochodami powyżej 3000 zł miesięcznie per capita wyrażają większe niezadowolenie – aż 81%.

Wpływ prywatnej opieki na oceny NFZ

Opinie na temat systemu opieki zdrowotnej są również uzależnione od tego, jak pacjenci korzystają z usług medycznych. Najlepsze oceny wystawiają ci, którzy leczyli się wyłącznie w ramach NFZ. Natomiast osoby korzystające z prywatnych usług medycznych mają gorsze zdanie o NFZ. Polacy doceniają kompetencje lekarzy (70%), ich zaangażowanie (63%) oraz wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań i aparatury medycznej (69% i 62%).

Technologie ułatwiające leczenie

Zdecydowana większość respondentów (81%) pozytywnie ocenia takie nowinki technologiczne jak e-recepty, e-skierowania czy Internetowe Konto Pacjenta, które ułatwiają proces leczenia. Młodsze pokolenie oraz mieszkańcy większych miast szczególnie doceniają te innowacje.

Podsumowując, mimo że Polacy dostrzegają pewne pozytywne aspekty funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej, ogólne zadowolenie pozostaje niskie. Wyraźnie widać różnice w ocenie systemu między różnymi grupami wiekowymi, społeczno-ekonomicznymi oraz zależnie od sposobu korzystania z opieki zdrowotnej.

Add a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *