Jak wynika z badania Ocena dojrzałości polskich firm w obszarze analizy danych i AI, pracownicy i menedżerowie polskich firm rozumieją znaczenie danych i sztucznej inteligencji (AI). Jednak w większości przedsiębiorstw wciąż brakuje kompetencji, aby w pełni wykorzystywać ten potencjał. Polskie firmy nie mają też strategii wdrażania technologii i innowacji.
Algolytics, we współpracy z SW Research oraz partnerami: BitPeak, LeaseLink, RIFFSEC, Comperia.pl, NovaLend oraz Kliniki.pl, zrealizowało badanie, którego celem była identyfikacja barier i wyzwań, z którymi mierzą się polskie przedsiębiorstwa w kontekście wdrażania i wykorzystywania zaawansowanych technologii. Na tej podstawie powstał raport Ocena dojrzałości polskich firm w obszarze analizy danych i AI.
Jak się okazuje, mimo rosnącej świadomości znaczenia analizy danych i wykorzystania sztucznej inteligencji, polskiej przedsiębiorstwa wciąż nie są gotowe na transformację technologiczną.
– Od uświadomienia sobie roli, jaką odgrywają posiadane dane, do faktycznego ich wykorzystywania w codziennym funkcjonowaniu organizacji, wiedzie długa droga. Kluczowe wyzwania to dbanie o wysoką jakość (dojrzałość) tych danych, ich efektywna analiza oraz strategiczne podejście do zarządzania informacją w całym ekosystemie firmy, a nie tylko w wybranych obszarach jej działalności – komentuje Szymon Fiecek, prezes Comperia.pl SA. – Aby skutecznie budować przewagę konkurencyjną, organizacje – niezależnie od skali działalności – powinny inwestować w rozwój kompetencji analitycznych, integrację systemów IT oraz w rozwiązania umożliwiające lepszą strukturyzację i analizę danych. Kluczowe znaczenie ma także zmiana podejścia do zarządzania danymi – od postrzegania ich jako zasobu wspierającego wybrane funkcje operacyjne, do traktowania ich jako fundamentu strategii rozwoju firmy – uważa Szymon Fiecek.
Dojrzałość analityczna polskich firm oraz obawy związane z AI – fakty i wyzwania
Mimo że temat regulacji prawnych i bezpieczeństwa danych często pojawia się w kontekście AI, badanie pokazuje, że kluczowym problemem jest brak kompetencji, a nie same obawy technologiczne.
- Prawie 1/3 respondentów obawia się korzystania z AI i danych na większą skalę z powodu regulacji prawnych, prywatności i bezpieczeństwa.
- 32,5 proc. respondentów martwi się, że AI może prowadzić do redukcji etatów i zwolnień.
- 28,6 proc. ankietowanych obawia się, że większe wykorzystanie danych może ujawnić ich brak kompetencji, co mogłoby skutkować utratą pracy.
- Prawie 1/3 firm nie wykorzystuje AI i danych w bieżącej działalności właśnie z powodu niedostatecznych kompetencji.
Brak kompetencji i komunikacji wewnątrz firmy blokuje transformację
Z danych przedstawionych w raporcie wynika, że jedynie 27,5 proc. respondentów uważa, że większość ich współpracowników posiada kompetencje, które są niezbędne do pełnego wykorzystania posiadanych danych i ich analizy. Ale 3/4 nie jest pewne, czy odpowiednie kompetencje posiadają menedżerowie i osoby piastujące najwyższe stanowiska w firmie.
Jednocześnie aż 2/3 spośród badanych pracowników nie jest pewne, czy ich organizacja lub kadra zarządzająca oczekuje od nich wdrażania nowych technologii usprawniających działanie firmy. Łącząc powyższe dane można podejrzewać, że w wielu polskich firmach brak jest odpowiedniej komunikacji wewnętrznej w związku z planami rozwojowymi.
Potrzeba strategii
Aby odpowiednio komunikować się z pracownikami i budować kompetentne zespoły, polskie przedsiębiorstwa powinny najpierw określić cele, które chcą osiągnąć w związku transformacją technologiczną. Badanie pokazuje, że posiadanie strategii w zakresie danych i AI nie jest jeszcze powszechna. 41,8 proc. firm deklaruje posiadanie jasnego planu rozwoju w obszarze analityki danych, a 40,3 proc. posiada strategię rozwoju w obszarze sztucznej inteligencji.
Brak kompetencji i spójnej strategii w zakresie analizy danych oraz sztucznej inteligencji skutkuje ograniczonym wykorzystaniem nowoczesnych technologii w biznesie. Mniej niż połowa ankietowanych (48,7 proc.) uważa, że inwestowanie w dane i rozwój kompetencji analitycznych jest kluczowe dla ich organizacji.
Co więcej, 37,8 proc. respondentów wskazuje, że w ich firmach oczekuje się podejmowania decyzji w oparciu o analizę danych, ale tylko 33,6 proc. badanych deklaruje, że ich organizacje faktycznie podejmują decyzje oparte na danych. Wciąż istniejące luki w realizacji oczekiwań potwierdza fakt, że jedynie 44,4 proc. ankietowanych dostrzega wśród kadry zarządzającej realną potrzebę wykorzystania danych w procesach decyzyjnych.
W efekcie większość badanych firm nie korzysta z innowacyjnych rozwiązań lub nie potrafi ich efektywnie wdrażać, przez co ich rozwój nie jest tak szybki, jak mógłby być.
– W wypadku sektora MŚP jedną z głównych barier dla wdrażania nowoczesnych technologii jest brak wiedzy i doświadczenia wśród pracowników i menedżerów. Dlatego ważnym aspektem strategii jest rozwój kompetencji analitycznych w organizacji. Inwestowanie w szkolenia i podnoszenie umiejętności pracowników w zakresie analizy danych i wykorzystania narzędzi AI powinno być priorytetem. Równolegle warto rozważyć współpracę z zewnętrznymi ekspertami lub dostawcami technologii, którzy mogą wesprzeć organizację w wyborze odpowiednich rozwiązań i wdrożeniu ich w sposób dopasowany do specyfiki firmy – komentuje Szymon Ficek, prezes Comperia.pl.
– Wyniki naszego badania potwierdzają, że polskie firmy mają świadomość znaczenia danych i sztucznej inteligencji, ale brakuje im kompetencji i spójnej strategii co ogranicza ich wykorzystanie. Kluczowym wyzwaniem jest rozwój kultury organizacyjnej opartej na danych oraz inwestycja w narzędzia analityczne i edukację pracowników – dodaje Piotr Biegun, członek Zarządu oraz Chief Operating Officer w Algolytics Technologies.
Pełne wyniki badania i szczegółowe rekomendacje dla firm są dostępne w raporcie Ocena dojrzałości polskich firm w obszarze analizy danych i AI.