Polski rynek e-commerce rozwija się dynamicznie, chociaż tempo wzrostu spadło w pierwszej połowie 2024 roku. Jak wynika z najnowszej analizy przeprowadzonej przez wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet na zlecenie Coolshop, każdego dnia w Polsce rejestrowanych jest średnio 20 nowych sklepów internetowych. Na koniec roku liczba zarejestrowanych podmiotów w tej branży ma przekroczyć 70 tysięcy.
W pierwszych sześciu miesiącach 2024 roku w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) zarejestrowano prawie 7,2 tysiąca nowych firm zajmujących się handlem internetowym. To jednak o 600 firm mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Mimo tego spadku, polski rynek e-commerce nadal pozostaje jednym z największych w Europie.
Średni przychód polskiego sklepu internetowego wynosi blisko 8 milionów złotych rocznie, a zysk netto to około 250 tysięcy złotych. Rentowność sklepów internetowych w Polsce oscyluje wokół 2,7%. W kraju działają również duże przedsiębiorstwa, których roczne przychody sięgają miliardów złotych.
Pod względem liczby nowo powstających firm e-commerce jest czwartą najpopularniejszą branżą w Polsce. Największą dynamikę rejestracji odnotowano w branży oprogramowania, gdzie zarejestrowano 10,6 tysiąca nowych firm. Handel internetowy uplasował się na czwartej pozycji, ustępując jedynie wspomnianej branży IT, pracom wykończeniowym (9,6 tysiąca nowych firm) oraz fryzjerstwu (8,2 tysiąca nowych firm).
Jednocześnie z KRS wykreślono działalność 3,9 tysiąca firm z branży e-commerce, a ponad 4,5 tysiąca działalności zostało zawieszonych. Mimo tego liczba sklepów internetowych wzrosła o 3,3 tysiąca, co jednak stanowi spadek w porównaniu do roku poprzedniego.
Rozwój polskiego rynku e-commerce przyspieszył znacząco pięć lat temu. W 2019 roku liczba firm zarejestrowanych w tej branży wynosiła 35,6 tysiąca, a w 2021 roku przekroczyła 50 tysięcy.
Najlepszą kondycję finansową wykazują średnie firmy z przychodami między 10 a 250 milionów złotych rocznie. Aż 88% z nich znajduje się w dobrej lub bardzo dobrej sytuacji finansowej. W gorszej kondycji są młode i małe firmy, gdzie aż 52% z nich zmaga się z trudnościami finansowymi. W przypadku największych graczy, z rocznym przychodem powyżej 250 milionów złotych, 81% firm znajduje się w dobrej kondycji finansowej.
Polski rynek e-commerce cieszy się dużym zainteresowaniem wśród konsumentów. Według danych Izby Gospodarki Elektronicznej, aż 37% polskich internautów dokonuje zakupów online co najmniej pięć razy w miesiącu, co stanowi wzrost o 9 punktów procentowych w porównaniu do roku poprzedniego. W ostatnich sześciu miesiącach zakupu w internecie dokonało 87% Polaków.
Dane przedstawione w analizie pochodzą z badania przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet w sierpniu 2024 roku, które obejmowało dane z KRS.