Pracownicy coraz bardziej ufają AI, ale jest jedno ale…

Ten materiał powstał dzięki Waszemu wsparciu. Postaw mi kawę na buycoffee.to

Najnowsze badania Salesforce pokazują, że aż 77% pracowników na całym świecie jest gotowych zaufać sztucznej inteligencji (AI). Badanie wskazuje na rosnącą akceptację AI w miejscu pracy, jednak pod jednym kluczowym warunkiem: pracownicy czują się najbardziej komfortowo, gdy AI i ludzie współpracują ze sobą.

AI wspomaga pracowników

Zgodnie z wynikami badań, współczesni pracownicy wierzą, że AI może przejąć niemal połowę ich zadań, przy czym preferują wspólną pracę z algorytmami. Ta współpraca przekłada się na większe zaufanie do AI w zakresie autonomicznego wykonywania zadań, które pozwalają oszczędzać czas. Przykłady takich zadań to pisanie kodu, analiza danych i tworzenie pisemnych komunikatów.

Zaufanie do AI w liczbach

Badania wykazują, że 10% pracowników już teraz ufa AI, 26% planuje zaufać AI w ciągu najbliższych trzech lat, a 41% w okresie dłuższym niż trzy lata. Pracownicy delegują do AI zadania takie jak:

  • Pisanie kodu (15%)
  • Analiza danych (13%)
  • Tworzenie komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej (12%)
  • Funkcja osobistego asystenta (12%)

Zadania dla Lldzi

Mimo rosnącej akceptacji AI, pewne zadania nadal są zarezerwowane dla ludzi. Pracownicy bardziej ufają swoim kolegom w kwestiach takich jak:

  • Działania integracyjne (47%)
  • Wdrażanie i szkolenie nowych pracowników (46%)
  • Bezpieczeństwo danych (40%)

Znaczenie edukacji i wiedzy

Badania podkreślają, że inwestowanie w edukację i budowanie wiedzy na temat AI zwiększa zaufanie pracowników do autonomicznych systemów. 63% pracowników uważa, że większe zaangażowanie człowieka w procesy związane z AI zwiększyłoby ich zaufanie do technologii. Brak zrozumienia AI jest jednym z głównych powodów obaw – aż 54% pracowników nie wie, jak AI jest wdrażana i zarządzana w ich miejscu pracy. Ci, którzy mają wiedzę na ten temat, są pięć razy bardziej skłonni zaufać AI w ciągu najbliższych dwóch lat.

Różnice pomiędzy płciami

Badanie ujawnia również znaczące różnice w zakresie wiedzy na temat AI między płciami. Mężczyźni są o 94% bardziej skłonni stwierdzić, że posiadają wiedzę na temat wdrażania i zarządzania AI w porównaniu z kobietami.

Podsumowanie

Wyniki badań Salesforce wskazują na dynamiczne zmiany w postrzeganiu AI przez pracowników. Chociaż obecnie preferowana jest współpraca między ludźmi a AI, przyszłość może przynieść większą autonomię sztucznej inteligencji, zwłaszcza w obliczu rosnącej edukacji i zrozumienia technologii przez zatrudnionych.



Ten materiał powstał dzięki Waszemu wsparciu. Postaw mi kawę na buycoffee.to

Add a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *