Prekonsultacje skupiły się na czterech głównych kwestiach:
- Powołanie nowego organu nadzoru.
- Funkcja organu notyfikacyjnego.
- Priorytety w działaniach komunikacyjnych i edukacyjnych.
- Identyfikacja grup docelowych, które powinny być szczególnie informowane o nowych przepisach.
Akt o Sztucznej Inteligencji, pierwsze na świecie kompleksowe prawo regulujące rozwój i stosowanie AI, jest w fazie implementacji w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji zakończyło prekonsultacje, w których wzięło udział 50 podmiotów.
Dialog z kluczowymi interesariuszami
Wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski podkreślił znaczenie dialogu z organizacjami pozarządowymi, ośrodkami naukowymi i przedsiębiorcami. – Naszym priorytetem jest wprowadzenie precyzyjnego i jasnego prawa. Głosy uczestników prekonsultacji pozwolą nam stworzyć przyjazny ekosystem AI – powiedział Standerski.
Nowy organ nadzoru rynku
Większość uczestników prekonsultacji opowiadała się za powołaniem nowego organu nadzoru rynku AI. Organ ten miałby być pojedynczym punktem kontaktowym, rozpatrywać wnioski o zezwolenia na systemy AI wysokiego ryzyka, przyjmować zgłoszenia o poważnych incydentach oraz współpracować z Komisją Europejską i innymi instytucjami.
Argumenty za nowym organem nadzoru
Zwolennicy utworzenia nowego organu twierdzą, że istniejące instytucje nie posiadają odpowiednich kompetencji i zasobów. Nowa, wyspecjalizowana agencja mogłaby lepiej wspierać bezpieczny i legalny rozwój AI, unikając konfliktów kompetencyjnych.
Istniejące instytucje jako alternatywa
Mniejszość respondentów sugerowała przekazanie kompetencji istniejącym instytucjom, takim jak UOKiK[1], UODO, KNF, KRRiTV, UKE czy Ministerstwo Cyfryzacji.
Podzielone opinie o organie notyfikującym
Respondenci byli podzieleni co do funkcji organu notyfikującego. Większość (25 wskazań) popierała utworzenie nowej instytucji, ale znacząca liczba (19 wskazań) uważała, że zadania te mogą realizować istniejące podmioty, jak Polskie Centrum Akredytacji (PCA).
Jedna instytucja czy dwie?
Nieznaczna większość respondentów uważała, że funkcje organu nadzoru rynku i organu notyfikującego powinna pełnić ta sama instytucja (23 wskazań).
Komunikacja zmian
Uczestnicy prekonsultacji wskazali, że informacje o nowych przepisach powinny dotrzeć do różnych grup, w tym przedsiębiorców AI, przedstawicieli administracji publicznej, naukowców, studentów, konsumentów, twórców, artystów, instytucji sektora finansowego oraz przedstawicieli ochrony zdrowia.