Polska firma eLeader opracowała narzędzie, które dzięki AI na podstawie zdjęcia informuje, jak układać produkty zgodnie z ustalonymi wzorcami oraz analizuje pozycję konkurencji. Rozwiązanie to jest już stosowane w sklepach przez marki takie jak Danone, Nutricia czy Maspex.
AI jest często kojarzona z działaniami online, ale jej wpływ w realnym świecie jest coraz bardziej widoczny. Optymalizuje trasy dostaw, projektuje opakowania i dba o odpowiednie ułożenie produktów na półkach sklepowych. Narzędzie eLeader Shelf Recognition AI, za pomocą zdjęcia, w ciągu kilku sekund dostarcza informacji na temat zgodności ułożenia produktów z przyjętymi standardami, wskazując, co wymaga poprawy. Analizuje także obecność konkurencji, dostarczając cennych danych menedżerom, co wpływa na efektywność prezentacji produktów i atrakcyjność dla konsumentów. Odpowiednia ekspozycja towarów jest kluczowa, ponieważ aż 82% decyzji o zakupie podejmujemy przed półką, a właściwe ułożenie produktów może zwiększyć sprzedaż o 30%.
– Sztuczna inteligencja dostarcza danych do ustalenia najefektywniejszego ułożenia produktu, co może znacząco wpłynąć na zwiększenie sprzedaży. Narzędzie eLeader Shelf Recognition AI najczęściej jest wykorzystywane wszędzie tam, gdzie mamy dostępną wyraźną etykietę, którą system może łatwo sczytać, np. w analizie produktów spożywczych, m.in. napojów, nabiału i produktów sypkich. Jednak możliwości tego systemu są dużo większe niż jedynie merchandising i sprzedaż. AI już może rozpoznawać określone kategorie np. wegańskie lub bezglutenowe, a nasze zespoły stale rozwijają narzędzie, zwiększając możliwości tej technologii – wyjaśnia Rafał Melanowicz, Chief of Shelf Recognition AI Department w eLeader.
System AI stosowany do rozpoznawania produktów na półkach to zaawansowana technologia oparta na sieciach neuronowych, które są trenowane na obrazach sklepowych półek i stale kalibrują się podczas użytkowania. Dzięki temu dane o produktach docierają do handlowca w trakcie tej samej wizyty, co pozwala na przeprowadzenie szybkiego i precyzyjnego audytu. System rozpoznaje niemal 99% produktów, zapamiętuje poprzednie wizyty i dostarcza danych porównawczych.
– Sztuczna inteligencja już od dawna wspiera sprzedaż, ale właśnie teraz możemy zaobserwować jak mocno zwiększa się jej znaczenie w realnym świecie. Już wpływa na układ sklepowych półek, a co za tym idzie nasze decyzje zakupowe. Jednocześnie znacząco przyśpiesza działania handlowców poprzez szybkie analizy i rekomendacje. Przewiduje się, że trend na AI będzie postępować i optymalizacje związane z sztuczną inteligencją będą coraz szerzej wykorzystywane nie tylko w obszarze IT, ale także w sektorach takich jak retail i FMCG – dodaje Melanowicz.
AI znacząco wpłynie na obszar sprzedaży. Według danych Kearney, już 1/5 pracowników będzie opierała swoje wyniki pracy na AI, co szczególnie zrewolucjonizuje sprzedaż i obsługę klienta. Zmiany w handlu, także dzięki Shelf Recognition AI, już teraz zwiększają efektywność prowadzonych działań.
