TikTok – popularny serwis internetowy, który koncentruje się na umożliwianiu użytkownikom publikowania krótkich filmików wraz z dostosowanym podkładem muzycznym. Jego popularność stale rośnie. Dla większości pełni funkcję rekreacyjną – rozrywkową. Jednakże jest też doskonałym miejscem dla promocji, kampanii marketingowych i kreacji wizerunku. Wykorzystuję się go również aktywnie w polityce, gdyż użytkownicy z chęcią sięgają po politykę “na chwilę”.
Zdarza się, że lepiej sprawdza się kilkunastosekundowy przekaz za pomocą TikTok’a niż wielogodzinna debata telewizyjna. Władze w Stanach Zjednoczonych obawiają się jednak o bezpieczeństwo swoich obywateli i rozważają nawet zakaz, jeśli ByteDance nie zdecyduje się na sprzedaż swoich udziałów w ręce zagraniczne. Jednakże od kilku tygodni o tym cisza i brak przełomu. Wynika to z przerwy w obradach Senatu, ale stan ten przecież nie będzie trwać wiecznie.
Przywódca demokratów o TikTok’u
Jak dowiemy się z opublikowanego komunikatu agencji Reuters – przewodniczący demokratów w senacie Chuck Schumer oznajmił iż: „w nadchodzących tygodniach i miesiącach mamy możliwość poczynienia postępów w zakresie dwustronnych projektów ustaw, włączając w to sprawę Tiktok’a“. Dlaczego więc zakaz, który wydawał się jedynie kwestią czasu, aż tak się przeciąga? Przyczyn jest kilka. Po pierwsze od czasu rozpoczęcia prac nad ustawą użytkownicy i obrońcy aplikacji wyrazili masowy sprzeciw.
W dużej mierze też się przyczyniła do tego postawa samego TikTok’a, który nawoływał do walki o prawo bytu. Po drugie, przeciwnikiem TikTok’a jest administracja Joe Bidena, a jego główny rywal Donald Trump – odwrotnie. Oznacza to, że TikTok jest jest traktowany nie tylko jako kwestia bezpieczeństwa danych użytkowników, lecz również jako element gry politycznej podczas trwającej kampanii wyborczej.
Jak do całej sprawy odnosi się sama spółka?
Agencja Reuters podaje, że sami rzecznicy TikTok’a twierdzą, że: “zakaz TikToka naruszyłby prawa pierwszej poprawki 170 milionów Amerykanów”. Co więcej w komunikacie dowiemy się, że TikTok wydał ponad 1,5 miliarda dolarów na zwiększenie bezpieczeństwa wrażliwych danych obywateli USA. Możemy zatem wysunąć wniosek, że walka z Chińskim kapitałem jest bardzo trudnym orzechem do zgryzienia dla administracji USA. Nie ma jeszcze pełnej woli politycznej do wdrożenia ustawy i nie wiadomo ile ona potrwa. Jednak komunikat “tygodnie i miesiące” brzmi dość odlegle.