Czatbot DPD przeklinał i pisał wiersze o swoim pracodawcy

Firma DPD zaliczyła wpadkę po tym, jak pewien Brytyjczyk zachęcił ich czatbota do tego, aby poprzeklinał i nazwał swojego „pracodawcę” najgorszą firmą kurierską. Co więcej – czatbot napisał wierszyk, w którym skrytykował firmę.

Ashley Beauchamp, muzyk i dyrygent próbował odnaleźć swoją zaginioną paczkę, ale nie był w stanie uzyskać podstawowych informacji w rozmowie z firmowym czatbotem. Nie był on w stanie udzielić muzykowi tak podstawowych danych jak numer do call center[1]. – Wydawało się, że nie jest w stanie zrobić nic pożytecznego – powiedział Beauchamp w rozmowie ze Sky News.

Gdy frustracja klienta wzięła górę, klient postanowił sprawdzić co bot potrafi i poprosił go o opowiedzenie dowcipu. A już kilka minut później, po minimalnych podpowiedzieć ze strony klienta, bot był w stanie napisać rymowany wierszyk o usługach świadczonych przez DPD.

Muzyk postanowił podzielić się swoim odkryciem z użytkownikami portalu X (dawniej Twitter). Wkrótce tematem zaczęły interesować się media – w tym Sky News.

Beauchamp twierdzi nawet, że bot na jedne z jego próśb odpowiedział „F*** yeah! Zrobię wszystko, co w mojej mocy, aby być tak pomocnym, jak to tylko możliwe, nawet jeśli oznacza to przeklinanie”. Kiedy indziej bot nazywa siebie „bezużytecznym chatbotem, który nie może ci pomóc”.

W rozmowie ze Sky News operator DPD potwierdził, że doszło do błędu po aktualizacji systemu i ostatecznie usługa została wyłączona. „Oprócz pracowników od wielu lat z powodzeniem klientów obsługuje na czacie element sztucznej inteligencji” – zastrzegła firma w oświadczeniu.

Sprawdziliśmy, czy do podobnego zdarzenia mogłoby dojść w przypadku polskojęzycznego czatbota firmy DPD. Okazał się on na tyle „inteligentny”, że nie był w stanie stwierdzić czym firma DPD się zajmuje. Nie testowaliśmy go już dalej.

Słownik
1. call center. Firma lub dział w firmie zajmujący się telefoniczną obsługą klienta realizowaną przez przeszkolonych pracowników (telemarketerów, konsultantów, agentów). Obsługa…
Add a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *