Polacy coraz bardziej cyfrowi: smartfony i laptopy niezbędne w codziennym życiu

Z najnowszego raportu firmy doradczej Deloitte wynika, że aż 95% Polaków deklaruje dostęp do smartfona, a 87% do laptopa, co świadczy o głębokiej penetracji technologii cyfrowej w Polsce. Raport „Digital Consumer Trends” rzuca światło na zmieniające się zwyczaje cyfrowe Polaków i ich adaptację do nowoczesnych technologii.

Z danych wynika, że oprócz smartfonów i laptopów, 44% respondentów ma dostęp do tabletów. Co istotne, blisko połowa ankietowanych wykorzystuje swoje urządzenia do płatności mobilnych w punktach sprzedaży.

Deloitte zauważa, że wskaźniki posiadania urządzeń takich jak smartfony, laptopy i tablety utrzymują się na stabilnym poziomie, jednakże rośnie popularność urządzeń związanych z rozrywką cyfrową, takich jak smart TV, słuchawki bezprzewodowe, głośniki, urządzenia do streamingu wideo i czytniki e-booków.

Wyjątkowym trendem jest wzrost zainteresowania urządzeniami typu wearables, które odnotowały wzrost o 7% w skali roku. W 2023 roku, 63% badanych posiadało dostęp do tych urządzeń. Interesujące są tu dane dotyczące monitorów aktywności, których popularność wzrosła do 29% z 24%, podczas gdy smartwatche nieznacznie spadły z 35% do 34%.

Raport podkreśla również zmianę w sposobie wykorzystywania urządzeń elektronicznych. Co trzeci Polak jest skłonny używać smartfona zamiast tradycyjnego prawa jazdy, a co czwarty rozważałby jego wykorzystanie jako substytut paszportu. Wśród młodszych respondentów, połowa rozważałaby zastąpienie dowodu osobistego i prawa jazdy smartfonem, a 37% paszportem.

Porównując te wyniki z innymi krajami, polscy respondenci wykazują większą otwartość na nowe funkcje smartfonów, w tym płatności mobilne, niż mieszkańcy Czech, Węgier czy Wielkiej Brytanii. Wsparciem dla tego trendu są dane Komisji Europejskiej, które wskazują, że 69% Polaków popiera koncepcję Digital Travel Credentials, co plasuje nas powyżej średniej unijnej.

Badanie, na którym oparto raport, zostało przeprowadzone online w dniach 4-16 sierpnia 2023 r. przez agencję badawczą. Ankietowano 2000 respondentów w wieku 18-65 lat, co gwarantuje reprezentatywność wyników dla całej populacji dorosłych mieszkańców Polski.

Add a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *