Badanie podkreśla, że polscy liderzy biznesowi są gotowi na długoterminowe inwestycje w tej technologii, z oczekiwanym okresem zwrotu przekraczającym pięć lat (44% wskazań), podczas gdy ich odpowiednicy z core countries spodziewają się krótszego czasu oczekiwania na zwrot, od trzech do pięciu lat (52 proc. wskazań).
Raport wskazuje, że główne korzyści płynące z genAI to personalizacja usług i rozwój nowych produktów (24 proc. wskazań w Polsce). Jednak 92 proc. polskich liderów firm obawia się, że genAI zwiększa ryzyko cyberataków. W core countries największą korzyścią jest zwiększona rentowność (22 proc. wskazań).
Wyjątkowe wyzwania stojące przed polskimi prezesami to możliwości techniczne i umiejętności wdrożenia AI (80 proc. respondentów), podczas gdy na świecie dominują wyzwania etyczne i brak regulacji branżowych. Brak aktualnych przepisów dotyczących genAI jest uważany za barierę dla sukcesu przez 88% respondentów z Polski i 69 proc. z core countries.
Cyberbezpieczeństwo jest kolejnym istotnym wyzwaniem. Zdaniem 92 proc. zarządzających największymi firmami w Polsce, genAI może zarówno pomagać w wykrywaniu incydentów, jak i dawać hakerom nowe możliwości.
Respondenci z Polski są bardziej sceptyczni co do szybkości uzyskania zwrotu z inwestycji w genAI, w porównaniu do odpowiedników z core countries.
Badanie “KPMG CEO Outlook” jest globalną inicjatywą, której polska edycja po raz trzeci prezentuje perspektywę prezesów największych polskich firm. Przeprowadzone zostało między 15 sierpnia a 15 września 2023 roku, porównując odpowiedzi 25 polskich liderów biznesu z odpowiedziami 1325 liderów z 11 kluczowych krajów. Wyniki pokazują, jak ważna dla polskiego sektora biznesowego stała się generatywna sztuczna inteligencja, mimo trwającej niepewności gospodarczej i różnych wyzwań, takich jak cyberbezpieczeństwo czy brak regulacji.