Operator komórkowy O2 UK (Virgin Media O2) poinformował, że jego system oparty na sztucznej inteligencji wykrywa obecnie ponad 50 milionów podejrzanych połączeń spamowych i oszukańczych miesięcznie. Rozwiązanie „Call Defence”, stworzone we współpracy z firmą Hiya, zostało wprowadzone w listopadzie 2024 roku i od tego czasu zidentyfikowało już ponad 150 milionów takich połączeń.
Usługa, oferowana klientom O2 bez dodatkowych opłat, działa w czasie rzeczywistym i wykorzystuje technologię Adaptive AI do analizy zachowania numerów telefonów. Jeśli system uzna połączenie za potencjalnie niebezpieczne, użytkownik otrzymuje ostrzeżenie jeszcze przed odebraniem rozmowy.
Z danych operatora wynika, że połączenia oznaczone jako podejrzane są odbierane o 42% rzadziej i trwają aż o 89% krócej niż połączenia nieoznaczone. To pokazuje, że klienci realnie korzystają z podpowiedzi systemu i lepiej radzą sobie z unikaniem kontaktu z oszustami.
Technologia została automatycznie udostępniona użytkownikom telefonów z systemem Android oraz iPhone’ów z systemem iOS w wersji 18 lub nowszej. Starsze urządzenia mogą mieć ograniczony dostęp do usługi.
Murray Mackenzie, dyrektor ds. zapobiegania oszustwom w Virgin Media O2, podkreślił, że to kolejny krok w walce z nadużyciami telekomunikacyjnymi:
– Co miesiąc oznaczanych jest ponad 50 milionów podejrzanych połączeń. Pomagamy naszym klientom podejmować świadome decyzje, czy odebrać telefon. Ta bezpłatna usługa to część naszej szerszej strategii ochrony użytkowników – powiedział Mackenzie.
Operator przypomina także, że w ostatnich dwóch latach zablokował ponad 168 milionów fałszywych wiadomości SMS. Klienci są zachęcani do zgłaszania podejrzanych połączeń i wiadomości tekstowych na darmowy numer 7726. Każde zgłoszenie pomaga w doskonaleniu systemów i ograniczaniu działań oszustów.
Warto zaznaczyć, że technologia nie jest jeszcze dostępna dla wszystkich operatorów korzystających z infrastruktury O2. Wiadomo jednak, że z rozwiązania korzysta m.in. Tesco Mobile (UK).