Według najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), udział sprzedaży internetowej w sprzedaży detalicznej (liczonej w cenach bieżących) wyniósł w styczniu 2025 roku 9,1%. Oznacza to wzrost w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego, kiedy to wskaźnik ten wynosił 8,8%.
GUS podaje, że wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących zwiększyła się o 9,4% w stosunku do stycznia 2024 roku. Największy wzrost udziału sprzedaży online odnotowano w kategorii “tekstylia, odzież, obuwie”, gdzie wskaźnik ten wzrósł z 27,2% do 29,0%.
Z kolei spadek udziału sprzedaży internetowej zanotowały sektory “prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” oraz “meble, RTV, AGD”. W pierwszej z tych kategorii udział e-handlu zmniejszył się z 26,3% do 19,9%, natomiast w drugiej – z 18,7% do 18,1%.
Ciekawie na tym tle prezentują się dane w Czech. W 2024 roku czeski rynek e-commerce zanotował wzrost o 7-8% r/r, osiągając wartość około 211 miliardów CZK (ok. 8,3 mld EUR). Na 2025 rok prognozy wskazują dalszy umiarkowany wzrost, napędzany głównie przez kategorie odzieży, elektroniki i artykułów gospodarstwa domowego.
Znacznie poniżej wyników z Polski przedstawiają się dane z Niemiec. Niemiecki sektor e-commerce w 2024 roku wzrósł o 5,7% r/r, osiągając wartość 85,4 miliarda EUR. W 2025 roku oczekuje się dalszego wzrostu w granicach 4-6%, przy szczególnym wzroście w sektorze marketplace’ów, takich jak Amazon i Zalando. Jednak tempo wzrostu jest nieco wolniejsze niż w latach pandemicznych.
Wzrost znaczenia handlu internetowego wpisuje się w długoterminowy trend digitalizacji rynku detalicznego, wspierany przez zmiany w zachowaniach konsumentów oraz rozwój technologii. Rosnąca popularność zakupów online może prowadzić do dalszych zmian w strukturze sprzedaży detalicznej, a także wpływać na strategie biznesowe firm handlowych.