Jak wynika z najnowszych badań GfK – An NIQ Company, wskaźnik Barometru Nastrojów Konsumenckich w maju 2024 roku wyniósł 3,6 pkt, co oznacza wzrost o 2,3 jednostki w porównaniu z kwietniem. Jest to najlepszy wynik od września 2019 roku.
Wzrost nastrojów konsumenckich w Polsce kontrastuje z sytuacją w większości krajów unijnych, gdzie średni wskaźnik wynosi -13,2 pkt, co oznacza minimalną poprawę o 0,5 jednostki w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Poprawa w Polsce dotyczy zarówno oceny sytuacji ekonomicznej kraju, jak i stanu domowych finansów. Choć skłonność do wydatków na dobra trwałe pozostaje na stabilnym poziomie 12,8 pkt, to wyraźnie widoczna jest poprawa w perspektywie długofalowej. W maju ubiegłego roku przyszłą sytuację ekonomiczną kraju oceniano na -24,5 pkt, podczas gdy obecnie jest to -5,7 pkt.
Najbardziej optymistyczną grupą są młodzi ludzie w wieku od 15 do 29 lat, gdzie wskaźnik nastrojów wynosi 29,3 pkt. Dla porównania, osoby w wieku 50-59 lat oraz powyżej 60 lat mają wskaźniki odpowiednio -11,4 i -6,6 pkt. Mężczyźni także oceniają swoje nastroje lepiej niż kobiety.
– W ostatnich miesiącach jeszcze mocniej odznaczyły się dwie prędkości Barometru, którego dodatni tegoroczny wynik napędza młodzież. Gdyby nie oni – młodzi konsumenci – wciąż znajdowalibyśmy się pod kreską – mówi Michał Pawelczyk, Project Manager w GfK – An NIQ Company. Podkreśla, że młodzi ludzie, mimo że często nie dysponują własnym budżetem, mają duży wpływ na decyzje zakupowe swoich rodzin.
Młodzież, która patrzy na rynek z większym optymizmem, stanowi ważną grupę nabywców, a handel nie pozostaje obojętny na ich pozytywne nastawienie.
