Reka AI zajmuje się tworzeniem dużych modeli językowych, które są trenowane na ogromnych ilościach danych z internetu. Modele te mogą być wykorzystywane do różnych zadań, takich jak opisywanie obrazów czy obsługa klientów poprzez chatboty. Startup został założony w 2022 roku przez badaczy z Google, należącego do Alphabet Inc., oraz Meta Platforms Inc. W 2023 roku, Reka AI została wyceniona na około 300 milionów dolarów, a wśród inwestorów znalazło się także ramię inwestycyjne Snowflake, jak podaje Reuters.
Snowflake dostrzega w generatywnej sztucznej inteligencji, która jest w stanie generować tekst, głos lub obrazy na podstawie podanych przez użytkowników zapytań, kluczowy element przyspieszający rozwój swojej działalności. W kwietniu tego roku firma wypuściła własny duży model językowy o nazwie Arctic. Snowflake umożliwia również swoim klientom korzystanie z modeli AI firm trzecich, takich jak te od Reka, na ich danych w obrębie platformy Snowflake.
Rozmowy między firmami mogą nie zakończyć się zawarciem umowy, ostrzegają Bloomberg.
Sridhar Ramaswamy, który przez półtorej dekady pracował w Google, objął stanowisko CEO Snowflake na początku tego roku. Ramaswamy wcześniej pełnił funkcję wiceprezesa ds. AI w Snowflake, do której dołączył w zeszłym roku po przejęciu przez firmę Neeva, wyszukiwarki zasilanej sztuczną inteligencją.
Akcje Snowflake spadły w tym roku o 17%, co jest wynikiem gorszym od iShares Expanded Tech-Software Sector ETF, który zyskał 3,3%. Spowolnienie wzrostu przychodów Snowflake w 2023 roku było wynikiem zmniejszenia zakupów oprogramowania przez wiele firm. Trend ten, nazywany optymalizacją kosztów, dotknął także dostawców chmurowych, takich jak Amazon.com Inc. i Microsoft Corp.
Technologiczni giganci rywalizują o współpracę lub przejęcie startupów działających w konkurencyjnej dziedzinie generatywnej sztucznej inteligencji. Microsoft wspiera wysiłki OpenAI i ostatnio zatrudnił większość pracowników Inflection AI. Qualcomm Inc. współpracuje z Ampere, startupem zajmującym się półprzewodnikami, nad chipami ukierunkowanymi na AI. Salesforce Inc. zainwestował w kilka startupów AI, integrując technologię w swoich aplikacjach zorientowanych na klientów.
Główny konkurent Snowflake, startup Databricks, również wypuścił własny otwartoźródłowy duży model językowy i w zeszłym roku przejął startup AI MosaicML za 1,3 miliarda dolarów. Databricks został wyceniony na 43 miliardy dolarów we wrześniu, podczas gdy obecna wartość rynkowa Snowflake wynosi około 55 miliardów dolarów.