Amazon jest gigantem technologicznym, którego zakres działalności ulega stałej ekspansji. Nie jest to jedynie platforma handlowa, inaczej mówiąc popularna strona internetowa, na której możemy kupić niemal wszystko. Amazon od lat rozwija swoją działalność również w innych dziedzinach. Rywalizuje chociażby z Netflix’em, promując swoją sztandarową usługę Amazon Prime. Jednakże ostatni wyścig technologiczny w zakresie wdrażania AI do codziennej działalności stworzył Amazonowi nowe pole działania. Od dłuższego czasu przecież Amazon rozwija swoją Artifical Inteligence w postaci Amazon Bedrock. Pośredniczy temu platforma Amazon Web Services (AWS), której rozwój dla Amazona wydaje się być obecnie priorytetem. Właśnie dlatego spółka ogłosiła, że będzie wspierać startupy w inwestycjach.
Nieoprocentowane atrakcyjne kredyty nawet dla konkurencyjnych rozwiązań
Jak donosi serwis Reuters: “Usługa internetowa Amazon (AWS – Amazon Web Services) rozszerzyła swój program bezpłatnych kredytów dla start-upów, aby pokryć koszty korzystania z głównych modeli sztucznej inteligencji. Chcąc przyciągnąć klientów start-upów, Amazon udostępnia teraz kredyty w chmurze na wykorzystanie modeli innych dostawców, w tym Anthropic, Meta, Mistral AI i Cohere“.
Jak widać jest to szczególnie ciekawe posunięcie, gdyż przedsiębiorstwo nie oferuje wyłącznie kredytów na swoje rozwiązania, lecz umożliwia na korzystanie z konkurencyjnych produktów. Należy tu wyróżnić trzy podstawowe przyczyny. Pierwsza może dotyczyć tego, że w ostatnim czasie nasilają się tendencje antymonopolowe w Unii Europejskiej oraz w Stanach Zjednoczonych. Być może Amazon nie chce się “narażać” władzom centralnym. Po drugie – nadrzędnym celem jest przywiązanie małych przedsiębiorstw do platformy AWS. Po trzecie oprócz Bedrock AI, gigant technologiczny niedawno zainwestował miliardy dolarów w Anthropic, zatem skala działania Amazona regularnie się zwiększa.
Dlaczego tak ważne jest finansowanie AI?
O ile sztuczna inteligencja stwarza wiele potencjalnych korzyści, pozwala optymalizować pracę, zmniejsza koszty pracowników, a nawet może tworzyć kampanie reklamowe, to pamiętajmy, że też posiada swoje ciemniejsze strony. Lwią część kosztów związanych z AI musimy wyrazić za przechowywanie niezliczonych danych w chmurze, na której taki Amazon zarabia miliardy.