Zaloguj się na konto

Jako zarejestrowany użytkownik masz dostęp do dodatkowych materiałów: nagrań video, recenzji, analiz oraz raportów.

Słownik branżowy

speaker recognition

(inaczej voiceprint) to biometryczna technika identyfikacji osoby poprzez analizę jej charakterystycznych cech głosu, takich jak ton, tempo, intonacja, dykcja, czy też inne właściwości akustyczne. Technologia ta działa na podobnej zasadzie jak odciski palców, czy DNA, pozwalając na stworzenie unikalnego profilu mówcy, który może być użyty do identyfikacji, weryfikacji lub autoryzacji danej osoby. Voiceprint stosowany jest między innymi w systemach bezpieczeństwa, bankowości elektronicznej, czy centach obsługi klienta, a także w wywiadzie i służbach specjalnych.

ZGŁOŚ TEMAT

Daj nam CYNK :)

ChatGPT i nowe rodzaje ryzyka

Narzędzie generatywnej sztucznej inteligencji, takie jak ChatGPT zmieniają sposób pracy ludzi. Jednak przedsiębiorcy często nie wiedzą jak radzić sobie z zagrożeniami, jakie niosą one ze sobą.

Obecny rozwój technologii sprzyja niepożądanym zjawiskom, takim jak ataki ransomware, tworzenie fałszywych obrazów filmowych, zdjęć czy dźwięków, a także innych wyrafinowanych problemów związanych z cyberbezpieczeństwem. Niestety, strategie zarządzania ryzykiem organizacji nie nadążają za nowymi trendami. Takie wnioski można wysnuć na podstawie globalnego badania firmy Riskonnect przeprowadzonej wśród ponad 300 specjalistów ds. ryzyka i zgodności. Jedną z zasadniczych kwestii jest sposób wykorzystania w organizacjach narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji. Według raportu Riskconnect 93 proc. firm zdaje sobie sprawę z ryzyka związanego z używania takich narzędzi, ale tylko 9 proc. jest przygotowanych do zarządzania zagrożeniami. Badanie wykazało, że największe obawy dotyczą: prywatności danych i kwestii cybernetycznych (65 proc.), pracowników podejmujących decyzje w oparciu o niedokładne informacje (60 proc.), nadużyć pracowników i ryzyka etycznego (55 proc) oraz ryzyka związanego z prawami autorskimi i własnością intelektualną (34 proc).

Pewnego rodzaju zaskoczeniem może być fakt, iż zaledwie 17 proc. organizacji formalnie przeszkoliło personel bądź poinformowało go o zagrożeniach związanych z generatywną sztuczną inteligencją.

To zaniedbanie najczęściej wynika z szaleńczego tempa w jakim rozwijają się nowe technologie. Firmy często nie wiedzą jak się w tej sytuacji odnaleźć, od czego w ogóle zacząć. Poza tym może to oznaczać, że przedsiębiorstwa nie odczuwają jeszcze wpływu tych zagrożeń. Najwyraźniej większość z nich stosuje podejście „poczekaj i zobacz”. Niemniej biorąc pod uwagę szybko rosnącą popularność takich narzędzi jak ChatGPT[1], firmy prędzej czy później zmienią swoje nastawienie i podejmą odpowiednia działania w kierunku edukacji personelu – zauważa Justyna Materowicz Business Unit Manager w firmie Senetic.

    Sztuczna inteligencja napędza ataki

    Riskonnect w swoim raporcie odnosi się też do obecnego stanu cyberbezpieczeństwa. Niemal połowa uczestników badania uważa, że ransomware oraz naruszenia bezpieczeństwa stanowią największe zagrożenia dla prowadzenia ich działalności biznesowej. Nie powinno to dziwić, zwłaszcza, że rok 2023 ma szansę być rekordowym, jeśli chodzi o wysokość wnoszonych okupów. Według prognoz może to być blisko 900 milionów dolarów. Natomiast średni koszt jaki ponosi ofiara ataku ransomware (nie wliczając w to okupu) wynosi 4,45 mln dolarów.

    Generatywna sztuczna inteligencja zwiększa możliwości hakerów w zakresie tworzenia bardziej spersonalizowanych i realistycznych wiadomości e-mail w celu infiltracji systemów firmowych i przejmowania nad nimi kontroli. Według danych z raportu Riskonnect sztuczna inteligencja stoi za ponad czterokrotnym wzrostem prób włamań na konta w pierwszym kwartale 2023 r. w porównaniu z całym 2022 rokiem.

    Słownik
    1. ChatGPT. to duża sieć neuronowa, która jest modelem językowym opartym na architekturze GPT-3.5 i jest wykorzystywana do generowania odpowiedzi…
    Total
    0
    Shares
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Artykuły na pokrewne tematy
    Czytaj więcej

    Petya, WannaCry i inny ransomware. Backup w chmurze może ochronić firmy przed utratą dostępu do danych

    Najnowszy cyberatak typu ransomware, określany nazwą „Petya”, a także nieco wcześniejszy „WannaCry”, pokazują, że epidemia ataków z użyciem złośliwego oprogramowania do wymuszania okupu przybiera na sile. O rosnącym zagrożeniu informowały w ubiegłym roku prognozy specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa, ale wiele firm nie zdążyło wdrożyć odpowiednich rozwiązań i procedur.
    Czytaj więcej

    Drogerie dm wprowadzają innowacyjny chatbot AI: dmGPT

    Po udanych testach w lipcu, drogerie dm wprowadziły innowacyjny chatbot dmGPT bazujący na technologii sztucznej inteligencji GPT-3.5. Początkowo dostępny był dla 3300 pracowników centrali w Niemczech, ale docelowo ma trafić do wszystkich krajów grupy, w tym do Polski.
    Czytaj więcej

    Sztuczna inteligencja pomoże wyszukiwać klauzule niedozwolone

    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłosił konkurs na zaprojektowanie narzędzia opartego o sztuczną inteligencję (AI), którego celem ma być wstępna analiza wzorców umownych stosowanych przez przedsiębiorców w kontaktach z konsumentami pod kątem postanowień niedozwolonych. Narzędzie będzie również aktywnie wykrywało tego typu naruszenia w internecie.