W globalnym badaniu do raportu wzięło udział 2 tys. Polaków w dniach 4-16 sierpnia 2023 roku. Wśród osób korzystających najczęściej z generatywnej AI dominuje młodzież.
4 Fakty o podejściu do AI przez Polaków!
W niniejszym raporcie Deloitte sformułowano 4 główne wnioski, które przedstawiają podejście Polaków do AI na ten moment:
- Świadomość konsumencka na temat generatywnej sztucznej inteligencji jest bardzo duża. Aż 47% ankietowanych przyznało w badaniu, że ma świadomość istnienia generatywnych rozwiązań AI.
- Około 1/5 użytkowników używa generatywnej sztucznej inteligencji do realizacji celów zawodowych.
- Około 43% badanych respondentów wierzy całkowicie, że treści generowane przez sztuczną inteligencję są zawsze bezstronne i oparte na rzetelnych faktach.
- Respondenci boją się zmian na rynku pracy. Blisko 42% ankietowanych stwierdza, że straci pracę przez generatywną sztuczną inteligencję.
AI nowoczesną rozrywką młodych Polaków…
Sztuczna inteligencja cieszy się głównie popularnością wśród młodzieży. Aż 80% respondentów w wieku 18-24 lat stwierdziło, że aktywnie korzysta z generatywnej AI, 83% z nich to studenci. W jakim celu sięgają oni po sztuczną inteligencję? Według badania 65% wykorzystuje ją do celów prywatnych, a 44% do edukacji. Natomiast 22% badanych korzysta z sztucznej inteligencji do pracy zawodowej.
l’art pour l’art… 1
Pomimo wielkich możliwości sztucznej inteligencji, konsumenci wolą korzystać z treści stworzonych przez człowieka. Około 37% badanych chętniej posłuchałoby muzyki stworzonej przez człowieka niż wyprodukowanej przy pomocy sztucznej inteligencji.
Na zagrożenia ze strony AI w obszarze sztuki zwraca również uwagę partner technologiczny Deloitte Ścibor Łąpieś. –Pojawienie się generatywnej sztucznej inteligencji, choć oferuje wiele korzyści, może wiązać się także z określonymi ryzykami. Nowe treści mogą powstawać w imponującym tempie, być łatwo wytwarzane i praktycznie niemożliwe do odróżnienia jako wytwór gen AI. To może prowadzić do deprecjacji wartości treści tworzonych przez człowieka. Ryzyko upowszechnienia się tanich i szybko dostępnych treści dotyczy w szczególności branżach kreatywnych. Mamy już trochę przykładów, „nowy” utwór „Now and then” Beatlesów czy krótkometrażowy film Frost, Waymark Creative Labs. Obydwa przy wykorzystaniu generowanych przez AI głosów, efektów dźwiękowych czy obrazów, uzupełnionych standardową post -produkcją. To połączenie możliwości technologii oraz człowieka, które my nazywamy „AI -first”, pokazuje jak może wyglądać jedna z możliwych przyszłości branży filmowej. – zaznacza
Metaverse już nie takie popularne…
Znajomość technologii metaverse według badania również wzrosła, jednakże mniej imponująco niż w przypadku AI. Samo pojęcie metaverse istnieje dłużej w świadomości społecznej, jednakże tylko 55% mężczyzn i 47% kobiet słyszało o tej technologii.
- l’art pour l’art (fr.) – Sztuka dla Sztuki ↩︎