Według CLI, cena produktu nie jest zaskoczeniem dla większości klientów. Jednak dwie trzecie kupujących zmieni produkt, jeśli pojawi się tańsza alternatywa. Mimo to lojalność motywowana przywiązaniem do marek, które oferują rabaty, zachęty oraz nagrody – spadła w tym roku o 20% punktów procentowych, z 71% w 2022 r. do zaledwie 51% w 2023 r.
Wynika to z faktu, że lojalność motywowana zależy od urealnienia cen oferowanych produktów. Widać to szczególnie w sieci Internet, gdzie kupujący przełączają się, aby znaleźć lepsze oferty tam, gdzie są one dostępne. 50% konsumentów aktywnie oczekuje ekskluzywnych ofert w zamian za swoją lojalność. 42% twierdzi, że marki mogą stracić ich lojalność, jeśli ceny wzrosną. 23% po prostu uważa, że nie stać ich już na lojalność i chętnie podążają za najniższą ceną.
Tak więc, choć motywowana lojalność jest potężna, jest również ulotna. Marki muszą wyjść poza standardową ofertę, aby zabezpieczyć sprzedaż w dłuższej perspektywie. Biorąc pod uwagę, że 21% respondentów twierdzi, że sprzedawcy detaliczni i marki muszą zrobić więcej, aby zdobyć ich lojalność, a 15% jest przekonanych, że nie nagrodzili ich wystarczająco, szansa na wzbudzenie przywiązania do marki może być wyjątkowo krótka.
CLI sugeruje, że „okno możliwości”, jakie stwarza motywowana lojalność, powinno być wykorzystywane do kierowania klientów w stronę prawdziwej lojalności – lojalności opartej wyłącznie na miłości i więzi z markami. Przy wzroście True Loyalty o zaledwie 1% w latach 2022-2023, jest to jeden z najbardziej niezawodnych rodzajów lojalności, ale także jeden z najtrudniejszych do osiągnięcia.