e-Doręczenia – rozwiązano większość problemów, które pojawiły się w pierwszych dniach obowiązywania systemu

Od początku stycznia zaczął obowiązywać system doręczeń elektronicznych, który ma zastąpić wymianę tradycyjnej korespondencji pomiędzy instytucjami publicznymi aobywatelami. Uruchomienie projektu było w ostatnich latach przenoszone wielokrotnie. W pierwszych dniach obowiązywania systemu część korzystających z niego podmiotów publicznych odnotowała problemy z jego funkcjonowaniem, wynikające głównie z błędów w integracji wewnętrznych narzędzi do elektronicznego obiegu dokumentów z systemem e-Doręczeń. Błędy, według danych Poczty Polskiej, dotyczyły około 7 tys. przesyłek na ponad 3,5 mln wszystkich zrealizowanych.  

Ministerstwo Cyfryzacji, Centralny Ośrodek Informatyki oraz Poczta Polska (Operator Wyznaczony) podjęły i realizują działania, które mają wyeliminować ewentualne trudności z funkcjonowaniem systemu e-Doręczeń dla podmiotów publicznych, szczególnie samorządów. 

Do systemu e-Doręczeń przystąpiło ponad 40 tys. podmiotów publicznych. Każdy z nich musi wykonać poprawną integrację z systemem e-Doręczeń. Poczta Polska zidentyfikowała 34 podmioty, które w sposób błędny korzystały ze Standardu wymiany danych UA API opracowanego przez Ministerstwo Cyfryzacji (czyli niepoprawnie wykonały integrację z systemem e-Doręczeń). Bezpośredni kontakt oraz współpraca z nimi doprowadził do znacznej poprawy działania nie tylko tych podmiotów, ale i całego systemu. Głównym problemem było ciągłe odpytywanie o status przesyłek przez systemy urzędów. Ten problem nie powinien już występować.   

Poczta Polska zidentyfikowała, że błędy związane z wydłużonym czasem i odbieraniem przesyłek dotyczyły 1 601 szt. przesyłek PURDE (przesyłki dostarczane całkowicie elektronicznie) i 5 105 szt. przesyłek PUH (przesyłki dostarczane hybrydowo), które miały status „w trakcie weryfikacji” w  aplikacji użytkowników. Dotyczyło to mniej niż 1% przesyłek nadanych w styczniu. Obecnie przez system e-Doręczeń zrealizowano już ponad 3,5 mln przesyłek.   

Właściwa integracja wewnętrznego systemu do zarzadzania korespondencją urzędów z systemem e-Doręczeń jest kluczowa dla poprawności realizacji usług, dlatego 28 stycznia br. na spotkaniu z integratorami organizowanym przez Centralny Ośrodek Informatyki, eksperci Poczty Polskiej przedstawią dobre praktyki w tym obszarze. 

System Poczty Polskiej odpowiedzialny za poprawną realizację usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (tj. poprawną realizację wysyłki i generowanie dowodów jej dostarczenia) jest systemem backendowym. Poczta  Polska dostarcza UA API oraz infrastrukturę  odpowiadającą za działanie systemu. Za aplikacje frontendowe (interfejs użytkownika) odpowiada Ministerstwo Cyfryzacji wraz z Centralnym Ośrodkiem Informatyki (edoreczenia.gov.pl), Ministerstwo Rozwoju i Technologii (biznes.gov.pl) oraz  dostawcy poszczególnych systemów kancelaryjnych, z których korzystają urzędy. Celem ułatwienia integracji z systemem e-Doręczeń, Centralny Ośrodek Informatyki zapewnia wszystkim podmiotom uczestniczącym w procesie dostęp do testowego środowiska integracyjnego oraz dane do wykonywania testów usługi. Aby testy przebiegły pomyślnie, integratorzy muszą poprawnie zaimplementować UA API, którego dostawcą jest Poczta Polska. ­

 ­

Centralny Ośrodek Informatyki, we współpracy z Pocztą Polską będzie na bieżąco wspierać podmioty publiczne i firmy, które obsługują ich systemy do elektronicznego obiegu dokumentów w eliminowaniu błędów w procesie integracji z systemem e-Doręczeń, tak, aby po stronie danego podmiotu rozwiązanie funkcjonowało sprawnie i bezbłędnie. Kontynuowane będą działania edukacyjne dla użytkowników dotyczące korzystania z systemu. 

Add a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *