Po ujawnieniu tej informacji, cena akcji HubSpot spadła o 12 procent, podczas gdy Alphabet zanotował wzrost o 1,2 procenta. CX[1] Today poinformowało o początkowych rozmowach w maju, jednak otoczenie regulacyjne dotyczące wielkich firm technologicznych zawsze sprawiało, że transakcja była mało prawdopodobna. Kontrola Google nad systemem wyszukiwania i popularnym rozwiązaniem CRM[2] mogłaby doprowadzić do stworzenia antykonkurencyjnego narzędzia do zarządzania relacjami z klientami.
– Mieli wiele partnerstw i przejęć, które nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Google wciąż musi skupić się na obsłudze klientów korporacyjnych i budowaniu ich zaufania. Historycznie, Google nie radziło sobie dobrze z realizacją planów dotyczących produktów korporacyjnych. Przedsiębiorstwa chcą mieć pewność, że plany, które im przedstawiono, będą realizowane – mówi Rebecca Wetteman, CEO i główny analityk w firmie Valoir.
W sektorze doświadczeń klienta, partnerstwo Google z Salesforce jest najlepszym przykładem – nigdy nie osiągnęło ono takiej dynamiki jak relacja AWS-Salesforce, mimo że było wcześniejsze.
Alphabet zdaje się dążyć do tego od momentu zatrudnienia Thomasa Kuriana na stanowisko CEO Google Cloud w 2019 roku. Jednakże, przejęcie HubSpot mogłoby zrazić bazę klientów korporacyjnych, którą Google stara się zdobyć, biorąc pod uwagę, że lider CRM koncentruje się na małych i średnich firmach (SMB).
Te obawy wzmagają również kwestie związane z zatwierdzeniem regulacyjnym, z Alphabet będącym już pod lupą Komisji Europejskiej za – jak to określono “zachowania antykonkurencyjne”. Nie tylko Google znajduje się pod presją regulatorów – Apple, Microsoft i Meta również są poddawane ścisłej kontroli ze strony regulatorów UE. W takim środowisku, kolejna długa inwestygacja prawdopodobnie nie jest na liście życzeń Google, mimo że firma ma wystarczające środki finansowe, aby ją przeprowadzić. Google dysponuje gotówką w wysokości 110,9 miliarda dolarów na dzień 1 stycznia 2024 roku, co teoretycznie pozwala firmie na czterokrotne przejęcie HubSpot, którego kapitalizacja rynkowa wynosi 24,26 miliarda dolarów (stan na 15 lipca 2024 roku).
Alphabet wydaje się jednak nie tracić czasu i już szuka nowego celu przejęcia: startupu zajmującego się cyberbezpieczeństwem – Wiz. Według The Wall Street Journal, firma rozważa ofertę w wysokości 23 miliardów dolarów za Wiz, co byłoby największym przejęciem startupu w historii Google. Wiz oferuje narzędzia bezpieczeństwa i skanery dla przedsiębiorstw, które działają na Google Kubernetes Engine. Ich skanery mogą już pobierać dane z natywnych usług Google za pośrednictwem API.
Przejęcie Wiz, w przeciwieństwie do HubSpot, wydaje się bardziej prawdopodobne. The Times donosi, że transakcja “wygląda na prawdopodobną”, choć The Verge ostrzega, że może się nie udać z powodu ryzyka interwencji i przeglądu przez amerykańskie organy regulacyjne.