W tej chwili żyjemy w szeroko pojętym szaleństwie związanym z galopującą cyfryzacją. Myślę, że nie będę w błędzie twierdząc, że panuje euforia związana ze sztuczną inteligencją. Hossa AI, która zawładnęła rynkami kapitałowymi, posiada jednak pokrycie w twardych statystykach.
Dowodzi tego najnowszy Raport SAP Polska zatytułowany: “Biznes napędzany cyfrowo Rozwój w obliczu Przemysłu 5.0“. Wśród najważniejszych wniosków z raportu należy wyróżnić: świadomość managerów o konieczności wdrażania inwestycji AI, jednoczesne obawy o wpływ AI na miejsca pracy, systematyczne zwiększanie korzystania z modeli chmurowych oraz to, że Sztuczna Inteligencja prowadzi do obniżenia kosztów. Co wydaje się chyba najciekawsze z raportu to fakt, że AI nie tylko pełni kluczową rolę w prostych zadaniach, pełni też funkcję swego rodzaju “doradcy”.
AI pomaga przy podejmowaniu kluczowych decyzji
Z raportu SAP Polska wynika, że: “zgodnie z dominującym na rynku przekonaniem, firmy wciąż najczęściej wykorzystują AI do prostych, mechanicznych zadań. Takie użycie sztucznej inteligencji w ich przedsiębiorstwie deklaruje 54% badanych menedżerów. Jednocześnie jednak zaskakiwać może wysoki odsetek badanych deklarujących, że AI wspiera ich biznes w podejmowaniu strategicznych decyzji – aż 42%“.
Należy się zastanowić, dlaczego Artifical Inteligence powierzana jest tak kluczowa decyzyjność? Być może osoby odpowiedzialne chcą poznać możliwie najbardziej obiektywny punkt widzenia. Z definicji AI nie posiada przecież emocji, a pracownik/manager mogą posiadać np. obiekcje do danej strategii ze względu na własne doświadczenia.
Nakłady na AI będą rosnąć wraz z obawami
Wśród kolejnych kluczowych wniosków z raportu należy zagłębić się w garść statystyk. Otóż 59% osób podziela opinię, że nakłady w ciągu 2 lat na AI będą rosnąć. Zaś 59% jest zdania, że organizacje, które bagatelizują nakłady w AI, będą tracić dystans. Nie oznacza to, że oprócz korzyści nie kryje się za tym również strach. Z raportu wynika, że aż 54% managerów obawia się, że sztuczna inteligencja zmniejszy ilość miejsc pracy. Jaki jest nadrzędny wniosek z tych wszystkich statystyk? Otóż wciąż widać brak jednoznacznej opinii pracowników i managerów. Większość dostępnych z raportu danych wskazuje, że opinie są wciąż mocno podzielone.