Patriotyzm konsumencki wzrasta wśród Polaków

Najnowsze badanie przeprowadzone przez ogólnopolski panel badawczy Ariadna na zlecenie Wienera ujawnia, że 75% Polaków uważa za ważne, aby kupowane przez nich produkty spożywcze były rodzimej produkcji. Zjawisko znane jako patriotyzm konsumencki zyskuje na popularności, zwłaszcza wśród osób starszych.
Ten materiał powstał dzięki Waszemu wsparciu. Postaw mi kawę na buycoffee.to

Preferencje Dotyczące Pochodzenia Produktów

Badanie pokazało, że polskie pochodzenie produktów spożywczych jest “ważne” lub “bardzo ważne” dla 78% osób w grupie wiekowej 45-54 lat i 76% badanych powyżej 55. roku życia. Z kolei 12% Polaków deklaruje, że pochodzenie produktu nie ma dla nich znaczenia, a taki sam odsetek respondentów twierdzi, że nie zwraca uwagi na kraj pochodzenia produktów podczas zakupów.

Sprawdzanie Kraju Pochodzenia

Ogółem 61% Polaków podczas zakupów sprawdza, czy produkty spożywcze takie jak warzywa, owoce czy nabiał pochodzą z Polski. Najmniej skłonni do tego są młodzi ludzie – tylko 44% z nich zwraca uwagę na kraj pochodzenia. Niemal co trzeci badany przyznaje, że nie interesuje się tym, skąd pochodzi dany produkt.

Gotowość do Płacenia Więcej za Polskie Produkty

Polacy są podzieleni w kwestii płacenia wyższej ceny za produkty krajowe. Około 37% badanych jest gotowych zapłacić więcej za polski produkt, podczas gdy identyczny odsetek respondentów nie chciałby wydawać więcej za towar krajowego pochodzenia. Większa skłonność do płacenia wyższej ceny za polskie produkty występuje w grupie wiekowej 35-44 lata (44%) oraz 25-34 lata (41%).

Percepcja Jakości Polskich Produktów

Prawie 60% Polaków uważa, że polskie produkty spożywcze są lepszej jakości niż te importowane. Najbardziej przekonane o tym są osoby w wieku 45-54 lat (67%) oraz mieszkańcy wsi (63%). Z drugiej strony, 40% badanych uważa, że jakość polskich i importowanych produktów jest porównywalna. Tylko 3% respondentów ocenia polskie produkty jako gorsze od zagranicznych.

Podsumowanie

Badanie przeprowadzone w listopadzie 2023 roku na próbie 1057 osób metodą CAWI pokazuje rosnącą tendencję wśród Polaków do preferowania produktów krajowych, co jest wyrazem wzrostu patriotyzmu konsumenckiego. Wyniki te wskazują na silne przywiązanie do rodzimych produktów oraz świadomość jakości i pochodzenia kupowanych towarów.



Ten materiał powstał dzięki Waszemu wsparciu. Postaw mi kawę na buycoffee.to

Add a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *