Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK[1]) nałożył karę w wysokości ponad 1,3 miliona złotych na platformę eBilet za stosowanie nieuczciwych praktyk wobec konsumentów. Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, zobowiązał spółkę do zmiany sposobu prezentacji cen biletów oraz do zwrotu opłat serwisowych klientom, którzy złożyli reklamacje.
– Zobowiązałem spółkę eBilet do zmiany sposobu informowania konsumentów o minimalnej cenie biletów. Cena ta będzie musiała zawierać opłatę serwisową lub inne opłaty obligatoryjne, jeśli takie zostaną wprowadzone. Od początku zapoznawania się z ofertą konsument musi mieć prawdziwą informację o pełnej cenie. To optymalny sposób prezentowania cen w serwisach internetowych, który powinien być standardem rynkowym. Cena jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na decyzję o zakupie, dlatego powinna być prezentowana w sposób jasny, czytelny i nie wprowadzający w błąd – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
eBilet, należący do grupy Allegro, prowadzi internetowy serwis sprzedaży biletów na wydarzenia sportowe, kulturalne i rozrywkowe. UOKiK zakwestionował sposób, w jaki eBilet prezentował ceny biletów. Na stronie wyświetlano ceny minimalne, np. „od 135 zł”, ale rzeczywiste koszty były wyższe z powodu obowiązkowych opłat serwisowych, które ujawniano dopiero w trakcie finalizacji transakcji. Takie praktyki, znane jako “drip pricing”, wprowadzały klientów w błąd i manipulowały ich decyzjami zakupowymi.
Ponadto, w osobnym postępowaniu, UOKiK ustalił, że eBilet w sposób nieuprawniony wykorzystywał przepisy ustawy antycovidowej, informując klientów o wydłużonym do 180 dni terminie zwrotu pieniędzy za bilety na wydarzenia odwołane lub przełożone z powodu obostrzeń epidemicznych. Standardowy termin zwrotu, określony w regulaminie, wynosi 14 dni. Nieprawidłowe informowanie o terminach zwrotu i wydłużanie ich bez podstaw prawnych uniemożliwiło klientom dostęp do własnych środków finansowych.
Decyzje UOKiK nie są jeszcze prawomocne, a eBilet ma prawo do odwołania się do sądu. Urząd podkreśla, że konsumenci powinni być informowani w sposób przejrzysty i uczciwy o pełnych kosztach zakupu biletów od początku procesu zakupowego.