BNP Paribas oraz Societe Generale i Wells Fargo zostały ukarane przez amerykańskie organy nadzoru finansowego za używanie popularnych komunikatorów, takich jak WhatsApp, Signal i iMessage, do komunikacji z klientami. Kara wynika z niezastosowania się do amerykańskich przepisów dotyczących archiwizowania komunikacji zewnętrznej.
Według niezależnej amerykańskiej agencji, Commodity Futures Trading Commission, od 2019 roku pracownicy banków używali prywatnych telefonów i komunikatorów konsumenckich do kontaktu z klientami, co jest niezgodne z amerykańskimi przepisami. Choć nie stwierdzono wycieku danych, agencja podkreśliła brak odpowiednich archiwów kontaktów z klientami oraz korzystanie z “niezatwierdzonych” komunikatorów.
W wyniku dochodzenia, BNP Paribas i Societe Generale otrzymały karę w wysokości 110 mln dolarów każdy, podczas gdy amerykański Wells Fargo został ukarany kwotą 200 mln dolarów.
BNP Paribas i Societe Generale zapłacą po 110 mln dol. (ok. 444 mln zł). Po więcej, gdyż po okrągłe 200 mln dol. (ok. 807 mln zł), musi sięgnąć natomiast amerykański Wells Fargo.
Co ciekawe – podobnymi karami zostały obsłużone we wrześniu 2022 roku Bank of America, Citigroup i Goldman Sachs Group. Wówczas łączne kary sięgały 1,1 mld USD. Ostatecznie – jak informował Bloomberg – banki zgodziły się na zapłatę 710 mln USD.