Ilustracja stworzona dzięki AI

Chcesz zaangażowanego pracownika? Pochwal go

Radość z wykonywanej pracy i uznanie ze strony pracodawcy stają się coraz ważniejsze, co bezpośrednio przekłada się na wyższe zaangażowanie pracowników.

Kandydaci i pracownicy coraz częściej podkreślają, jak ważne jest poczucie szczęścia i docenianie w miejscu pracy. Potwierdza to raport „Siła doceniania”, który pokazuje, że te czynniki mocno motywują i zwiększają zaangażowanie. Mimo to wyniki badania Gallupa z 2024 roku wskazują, że w Polsce poziom zaangażowania należy do najniższych w Europie i wynosi jedynie 10 proc. Aby temu zaradzić, Pluxee proponuje wprowadzenie Dnia Przyjemności w Pracy – nowego święta w kalendarzu HR, które może stać się nieoczywistym, ale skutecznym elementem polityki wobec pracowników.

– Dobry nastrój i samopoczucie pracownika czy atmosfera w pracy przekładają się na zaangażowanie i czerpanie radości z tego, co robimy. Zgodnie z badaniami Gallupa „Global Workplace Report 2024” wskaźnik zaangażowania na świecie wynosi 23 proc., w Europie 13 proc. i te wyniki nie zmieniły się od 2022 roku. Natomiast w Polsce wynosi 10 proc. i spadł o 4 pp. w ciągu dwóch lat. To niestety jeden z najniższych wyników w całej Europie, czyli pracownicy w Polsce wskaźnik zaangażowania mają relatywnie niski – mówi Arkadiusz Rochala, dyrektor generalny, wiceprezes zarządu Pluxee Polska.

Zgodnie z raportem „Siła doceniania” aż 98 proc. zatrudnionych uważa radość w pracy za jeden z fundamentów dobrego samopoczucia. Najczęściej kojarzą ją ze „środowiskiem pracy przyjaciół”, życzliwą atmosferą i podobnym poczuciem humoru. Badani podkreślają, że takie pozytywne chwile dodają energii, poprawiają relacje w zespole i przekładają się na lepszą współpracę. Radość w miejscu pracy zwiększa również motywację, efektywność oraz zaangażowanie, a zmniejsza stres i napięcia. Z kolei z badania „Wellbeing@Work Index” przeprowadzonego przez Well.hr wynika, że pracodawcy coraz częściej dostrzegają znaczenie tych aspektów i podejmują działania, które sprzyjają dobrej atmosferze.

Aby wzmocnić te pozytywne tendencje, Pluxee ustanowiło Dzień Przyjemności w Pracy, obchodzony 14 lutego. Ma on być alternatywą dla firmowych walentynek i sposobem na budowanie wellbeingu oraz dobrych doświadczeń pracowników.

– W tym roku obchodzimy drugą edycję Dnia Przyjemności w Pluxee. To walentynkowe święto pracowników, podczas którego zwiększamy poziom endorfin i powodujemy, że ludzie się śmieją i są szczęśliwsi. Naszym celem jest integracja, budowanie pozytywnej kultury firmy, a tym samym wzmacnianie zaangażowania i wellbeingu. Jestem przekonany, że szczęście i radość sprawiają, że chce nam się bardziej i lepiej wspólnie osiągać cele – tłumaczy Arkadiusz Rochala. – W tym roku tematem przewodnim są Hawaje. Nauka tańca hula, robienie hawajskich naszyjników, gra w limbo i piłkarzyki, nurkowanie VR, ale też lody, egzotyczne koktajle, pizza i wiele różnego rodzaju gier i zabaw, dzięki którym nasi pracownicy mogą być ze sobą razem, integrować się i bawić. To również dzień bez spotkań biznesowych, skupiamy się na sobie i budowaniu relacji, o które trudniej podczas pracy zdalnej.

Podczas każdego Dnia Przyjemności 14 lutego w firmie rusza też „walentynkowa poczta doceniania”, dzięki której pracownicy przesyłają sobie słowa wsparcia i uznania – zarówno anonimowo, jak i z podpisem. Z raportu „Siła doceniania” wynika, że ten element jest dla zatrudnionych niezwykle ważny i nie powinien się ograniczać wyłącznie do komunikacji „z góry na dół”. Każdy, niezależnie od stanowiska, może docenić kolegów i koleżanki.

– W zeszłym roku, podczas pierwszej edycji Dnia Przyjemności, przed eventem zapytaliśmy pracowników o ich nastrój, samopoczucie psychiczne, fizyczne i integrację z zespołem. Tylko co drugi pracownik – 52 proc. – odpowiedział, że ogólnie czuje się dobrze lub bardzo dobrze. Po Dniu Przyjemności zrobiliśmy identyczne badanie i ku naszemu zadowoleniu ten wskaźnik bardzo się podniósł – do 74 proc. To ewidentny przykład, że inwestycja w ludzi, bycie razem, fun w pracy, przynoszą efekty – podkreśla dyrektor generalny Pluxee Polska.

W opinii ekspertów Dzień Przyjemności może stanowić tylko symboliczny, ale ważny punkt całej strategii HR. Zwłaszcza na obecnym rynku pracy, kiedy wskaźniki bezrobocia pozostają rekordowo niskie, a pokolenie Z odgrywa coraz większą rolę, takie nieoczywiste inicjatywy mogą przyciągnąć i zatrzymać talenty.

– Dzień Przyjemności świetnie wpisuje się też w hasło Pluxee „przyjemności codzienności”. Pracownik, który jest obdarowany przez pracodawcę benefitem w postaci karty podarunkowej, sprawi sobie małą przyjemność czy też swoim bliskim. Te mikroelementy szczęścia przekładają się na jego wellbeing, motywację, ale też większe zaangażowanie w pracę – mówi Arkadiusz Rochala.

Badania Well.hr pokazują też, że właśnie w obszarze doceniania powstaje największa luka w zapewnianiu dobrostanu pracownikom. Karty podarunkowe należą do najbardziej pożądanych form nagradzania, jednak najlepiej sprawdzają się w połączeniu ze słownym wyrażaniem uznania – zarówno publicznym, jak i w cztery oczy. Taka kombinacja stanowi skuteczne narzędzie motywacji dla liderów i szefów.

Add a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *