W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy polskie firmy wyraźnie ograniczyły możliwość pracy zdalnej. Obecnie 62% dużych i średnich przedsiębiorstw oferuje swoim pracownikom taką opcję, podczas gdy jeszcze w styczniu 2024 roku odsetek ten wynosił 71%. Pomimo tych zmian, prognozy na 2025 rok wskazują raczej na stabilizację niż dalsze ograniczenia w tym zakresie.
Firmy dopracowały modele pracy zdalnej
Po dwóch latach od uregulowania przepisów dotyczących pracy zdalnej większość organizacji ustabilizowała swoje podejście do tego modelu. Aż 80% przebadanych firm deklaruje, że nie planuje dalszych zmian w polityce dotyczącej pracy zdalnej w nadchodzących 12 miesiącach – to dwukrotnie więcej niż przed rokiem.
– Pracodawcy coraz baczniej przyglądają się, jak praca zdalna wpływa na efektywność procesów, komunikację, relacje czy zdolność do innowacji. Nasze badania potwierdzają, że firmy lepiej definiują oczekiwania i skuteczniej je komunikują. W 2025 roku tylko niewielka grupa ankietowanych nie była w stanie określić, jak często pracownicy muszą pojawiać się w biurze. Badania wskazują także, że zdecydowana większość firm odnalazła dla siebie optymalny model. – komentuje Edward Nieboj, Partner w Departamencie Outsourcingu, w Grant Thornton, podkreślając, że przedsiębiorstwa podchodzą do tego zagadnienia coraz bardziej systemowo.
Model hybrydowy nadal dominuje
Choć niektóre firmy ograniczają pracę zdalną, większość nadal preferuje model hybrydowy. Wzrósł odsetek firm, które wymagają obecności pracowników w biurze od jednego do czterech dni w miesiącu – taki system wprowadziło już 27% przedsiębiorstw, w porównaniu do 13% rok wcześniej. Coraz więcej organizacji wprowadza również obowiązek pracy z biura przez 10–15 dni w miesiącu (13% firm wobec 4% w 2024 roku). Natomiast 20% pracodawców oczekuje jeszcze większej częstotliwości wizyt w biurze. Z kolei co trzeci pracodawca pozostawia decyzję o częstotliwości pracy zdalnej w gestii pracowników.
Czy firmy wymuszą powrót do biur?
Większość polskich pracodawców nie planuje rewolucji w zakresie organizacji pracy, ale 10% badanych firm zamierza ograniczyć pracę zdalną. Wśród nich połowa chce całkowicie wycofać możliwość pracy spoza biura, a druga połowa zwiększyć wymóg obecności pracowników na miejscu. Kolejne 2% organizacji nie ma konkretnych planów zmian, ale rozważa wprowadzenie takich ograniczeń w przyszłości.
Główne powody, dla których niektóre firmy decydują się na ograniczenie pracy zdalnej, to spadek efektywności i jakości pracy (powołuje się na to ponad połowa badanych), problemy z przepływem informacji (42%) oraz osłabienie więzi między pracownikami (33%).
– Mimo że praca zdalna została uregulowana w kodeksie pracy niemal dwa lata temu, pracodawcy nadal doświadczają problemów związanych z prawidłowym wdrożeniem odpowiednich mechanizmów. W szczególności przedsiębiorcy zagraniczni napotykają na trudności związane z dużą liczbą formalności wymaganych przez kodeks pracy. – Jolanta Zarzecka-Sawicka, Radca Prawny, Partner w Kancelarii Prawnej.
Czy ograniczenie pracy zdalnej spowoduje odpływ pracowników?
Firmy, które decydują się na ograniczenie pracy zdalnej, liczą się z ryzykiem utraty części pracowników. 25% z nich uważa, że istnieje istotne zagrożenie rezygnacji zatrudnionych w przypadku ograniczenia home office, a 17% ocenia to ryzyko jako niewielkie. Jednocześnie połowa firm, które planują zmniejszenie elastyczności w tym zakresie, nie spodziewa się odpływu pracowników, a 8% nie ma na ten temat zdania.
Podsumowanie
Dane wskazują, że polskie firmy stabilizują swoje podejście do pracy zdalnej i w 2025 roku nie należy spodziewać się gwałtownych zmian w tym zakresie. Model hybrydowy pozostaje dominującym rozwiązaniem, choć rośnie liczba organizacji zwiększających wymóg obecności w biurze. Jednocześnie ograniczenie elastyczności może wiązać się z ryzykiem odpływu pracowników, co dla wielu firm może stanowić wyzwanie.
Pomimo formalizacji przepisów dotyczących pracy zdalnej, część pracodawców nadal mierzy się z trudnościami związanymi z jej wdrożeniem, szczególnie w kontekście obowiązków prawnych. W kolejnych latach kluczowe będzie wypracowanie skutecznych strategii, które pozwolą na efektywne łączenie potrzeb biznesowych z oczekiwaniami pracowników.