Bezpieczeństwo w internecie to wciąż wyzwanie dla Polaków, choć świadomość zagrożeń rośnie. Wyniki badania „Mobilny Portret Polaka” przeprowadzonego przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna na zlecenie Banku Millennium pokazują, że tylko 47 proc. respondentów czuje się bezpiecznie w sieci, podczas gdy co trzeci przyznaje, że porusza się po internecie z pewną dozą niepewności.
Poczucie bezpieczeństwa w sieci
Badani ocenili swoje bezpieczeństwo w internecie na średnio 3,5 w pięciostopniowej skali. Mimo że 74 proc. użytkowników deklaruje zaufanie do banków w kwestii ochrony danych, to wciąż wielu Polaków podejmuje ryzykowne działania, które mogą narażać ich na cyberzagrożenia. Przykładowo, aż 40 proc. dzieli się danymi do logowania, a niemal połowa nie weryfikuje treści wiadomości e-mail czy SMS przed podjęciem działania.
Jak Polacy chronią swoje dane?
Respondenci badania wskazali kilka podstawowych sposobów zabezpieczania swoich danych osobowych:
- 60 proc. nie podaje nikomu swoich danych do logowania,
- 56 proc. unika klikania w podejrzane linki oraz otwierania załączników od nieznanych nadawców,
- 49 proc. nie pozostawia na widoku swojej karty płatniczej,
- 47 proc. dokładnie sprawdza powiadomienia z aplikacji bankowych przed potwierdzeniem płatności,
- 45 proc. zabezpiecza urządzenia hasłem lub PIN-em,
- 40 proc. korzysta z programów antywirusowych.
Niepokojące jest jednak to, że tylko 33 proc. badanych ma zastrzeżony numer PESEL, a jeszcze mniej stosuje silne hasła czy regularnie aktualizuje oprogramowanie.
Wzrost zagrożeń cybernetycznych
Dane CERT Polska pokazują, że w 2023 roku odnotowano ponad 80 tys. incydentów związanych z cyberbezpieczeństwem, co stanowi wzrost o ponad 100 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Najczęstszą metodą ataku był phishing, czyli wyłudzanie poufnych informacji.
Co piąty uczestnik badania „Mobilny Portret Polaka” przyznał, że padł ofiarą oszustwa w sieci. Najczęściej stosowane metody oszustw to:
- fałszywe SMS-y o nieopłaconych przesyłkach (68 proc.),
- fałszywe linki w e-mailach i wiadomościach SMS (65 proc.),
- oszustwa na portalach sprzedażowych (59 proc.),
- telefony od fałszywych konsultantów (59 proc.).
Edukacja kluczem do bezpieczeństwa
Eksperci podkreślają, że kluczowym elementem ochrony przed cyberzagrożeniami jest edukacja. Banki oraz instytucje publiczne prowadzą kampanie informacyjne mające na celu zwiększenie świadomości użytkowników. Bank Millennium od lat organizuje działania edukacyjne, oferując klientom materiały szkoleniowe, quizy oraz ostrzeżenia przed nowymi metodami oszustw.
– Internetowi oszuści w większości przypadków stosują socjotechnikę, dlatego tak istotna jest edukacja. Jeśli ktoś wie, jakimi sposobami przestępca próbuje wyłudzić jego dane, będzie bardziej ostrożny i od razu zwróci uwagę na podejrzane sytuacje – mówi Paulina Bulanda-Wawruszczak, starsza ekspertka ds. projektowania doświadczeń klienta w Departamencie Bankowości Elektronicznej w Banku Millennium.
Dzień Bezpiecznego Internetu, obchodzony 11 lutego, to doskonała okazja do refleksji nad tym, jak chronimy swoje dane w sieci. Choć Polacy są coraz bardziej świadomi zagrożeń, wciąż istnieje wiele obszarów, które wymagają poprawy. Każdy użytkownik internetu może przyczynić się do zwiększenia swojego bezpieczeństwa, stosując podstawowe zasady cyberhigieny i zachowując zasadę ograniczonego zaufania.