Oszustwa “na wnuczka” i “na urzędnika” w 2022 przekroczyły wartość 141 mln zł

Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK) poinformowała, że w ubiegłym 2022 roku straty finansowe wynikające z przestępstw telefonicznych, w tym metod „na wnuczka” i „na urzędnika”, przekroczyły 141 milionów złotych. Szczególnie dotkniętą grupą są osoby powyżej 65 roku życia, które stanowiły aż 3,5 tysiąca ofiar tych oszustw. Dane te pochodzą z Krajowego Systemu Informacyjnego Policji.

– Osoby starsze, które urodziły się i dorastały w czasach, kiedy nie było jeszcze powszechnego dostępu do internetu i smartfonów, często nie zdają sobie sprawy, jak łatwo mogą zostać zmanipulowanie przez cyberoszustów. Są przez to bardziej narażone na ataki związane z wyłudzaniem poufnych danych, a przede wszystkim kradzieżą pieniędzy – nawet oszczędności całego życia. Dlatego działania edukacyjne w zakresie cyberbezpieczeństwa realizowane w odpowiedni sposób i dostosowane specjalnie do tej grupy odbiorców są obecnie szczególnie potrzebne.  – czytamy w komunikacie prasowym opublikowanym przez NASK.

I to właśnie w odpowiedzi na te zagrożenia NASK, wraz z Centralnym Biurem Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Warszawskim Instytutem Bankowości, rozpoczął kampanię edukacyjną „#Halo! Tu cyberbezpieczny Senior”. Celem kampanii jest zwiększenie świadomości seniorów na temat zagrożeń internetowych, w tym phishingu, spoofingu oraz różnych technik manipulacji i socjotechniki. Kampania podkreśla znaczenie edukacji w zakresie cyberbezpieczeństwa dla seniorów, którzy często nie są świadomi zagrożeń płynących z internetu i smartfonów.

Według raportu GUS Sytuacja osób starszych w Polsce w 2021 r. aż 34,5 proc. osób w wieku 60–74 nigdy nie korzystało z internetu. Wśród przyczyn takiej sytuacji najczęściej wskazywane były brak potrzeby (27,4 proc.) oraz brak odpowiednich umiejętności (23,1 proc.)

W ramach kampanii organizowane są webinary, warsztaty oraz spotkania stacjonarne, które mają na celu dostarczenie seniorom niezbędnej wiedzy i narzędzi do bezpiecznego korzystania z internetu. Beata Frankiewicz z działu Budowania Świadomości Cyberbezpieczeństwa w NASK, która koordynuje projekt, podkreśla potrzebę stworzenia bezpiecznej przestrzeni dla seniorów, gdzie mogą oni zadawać pytania i dzielić się obawami. Raport GUS z 2021 roku wskazuje, że 34,5 proc. osób w wieku 60-74 lat nigdy nie korzystało z internetu, głównie z powodu braku potrzeby lub umiejętności. Kampania „#Halo! Tu cyberbezpieczny Senior” odpowiada na te wyzwania, dostarczając wsparcia i wiedzy tej szczególnie narażonej grupie społecznej.

REKLAMA
Add a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *