Wg najnowszych danych GUS we wrześniu 2023 r. w porównaniu z sierpniem 2023 r. odnotowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 0,4%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” wzrósł z 8,2% w sierpniu 2023 r. do 8,3% we wrześniu br.
Wrześniowe wyniki sprzedaży były szczególnie niesatysfakcjonujące dla branży modowej oraz RTV/AGD. Ta pierwsza oczekiwała znacznie większego ożywienia w kanale online. Tymczasem miniony miesiąc z racji wysokich temperatur przyczynił się do trwającego zastoju w popycie o czym świadczy wskaźnik GUS (zmiana udziału tej kategorii była kosmetyczna z 17,7% do 17,8%), o czym informowali w komentarzach do swoich wyników tacy liderzy rynkowi jak LPP oraz Answear, jednocześnie przewidując ożywienie w czwartym kwartale. Zmiana pogody na jesienną przyniesie zdecydowane ożywienie w tej branży, a silnie rozwijany w niej e-commerce na pewno będzie tego beneficjentem. Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „(E)mergency Commerce” kolejne 11% polaków zamierza jeszcze w tym roku przenieść zakupy z tej kategorii do Internetu (a zrobiło to w tym roku już 15%).
Podobnie jest z branżą RTV/AGD. Koniec roku na pewno przyniesie odbicie. Według tego samego badania segment ten powinien pozyskać kolejne 9% klientów, podczas gdy 15% już przeniosło do internetu zakupy tej „dużej” kategorii. Trend postępującego przenoszenia zakupów do internetu wynika m.in. z faktu, że aż 80% e-kupujących regularnie zoptymalizowało swoje wydatki i stara się wydawać pieniądze w sposób przemyślany, a w 9 na 10 gospodarstw domowych doświadczonych e-klientów prowadzony jest budżet domowy. Te dane potwierdzają tylko, że e-commerce i płatności elektroniczne bardzo wspierają konsumentów w lepszym zarządzaniu wydatkami. Dlaczego to ważne? Konsumenci wciąż negatywnie oceniają swoją sytuację finansową, obawiają się bezrobocia, utrzymujących się rosnących cen oraz inflacji. To wszystko wpływa na ich dużą ostrożność w zarządzaniu budżetami domowymi. Korzysta na tym re-commerce (handel wtórny przez internet) który według raportu OLX „Re-commerce bez tajemnic” do 2028 roku powinien rosnąć cztery razy szybciej niż cały retail i będzie stanowić 8% jego sprzedaży.
W sierpniu Polacy ruszyli do sklepów na zakupy związane z początkiem roku szkolnego. Teraz zaczynamy być już myślami przy świętach, co też oznacza, że przygotowujemy pod ten okres swoje finanse. W związku z tym spodziewam się, że końcówka roku przyniesie w e-zakupach wyraźne ożywienie.
Oczekiwane we wrześniu mocne ożywienie sprzedaży w segmencie e-commerce nie nadeszło. Wydłużony przez pogodę okres letni i panująca we wrześniu wysoka temperatura wpłynęły dodatkowo negatywnie na sezonowość zakupową. W segmencie odzieżowym dla przykładu czynniki te zdecydowanie nie zachęcały do odświeżenia garderoby, a co za tym idzie – zainteresowanie kolekcjami jesiennymi przyszło znacznie później, niż przed rokiem. W takiej sytuacji marki modowe zmuszone były między innymi do rozpoczęcia akcji promocyjnych, kosztem swojej rentowności.
Należy przy tym pamiętać, że efektywność takich działań w tym roku może sprzedawców nie satysfakcjonować ze względu na obowiązującą już dyrektywę Omnibus – obowiązek informowania o najniższej cenie z ostatnich 30 dni zmniejsza atrakcyjność promocji.
Wśród kupujących nadal panuje duża rozwaga i ostrożność w wydawaniu pieniędzy – nie najlepsza sytuacja gospodarcza kraju w tym roku wyrobiła w Polakach nawyk oszczędności i gospodarności, który towarzyszyć nam będzie jeszcze przez długi czas.