Z danych Twisto wynika, że nowością w okresie zakupów świątecznych był wybór metod płatności. W porównaniu do ubiegłego roku znacząco wzrosła liczba klientów, którzy podzielili płatność za zakupy na trzy miesiące bez dodatkowych kosztów.
Najwięcej pieniędzy wydano na ubrania i sprzęt sportowy
– Od połowy listopada do wigilii nasi klienci bezkonkurencyjnie najwięcej wydawali w e-sklepach działających w segmencie mody, gdzie średnia wartość zamówienia przekraczała 320 zł – komentuje dane Twisto Ewelina Orzechowska. W pierwszej piątce kategorii, w których w okresie przedświątecznym poszukiwano prezentów lub smakołyków na święta, znalazły się e-sklepy z żywnością, kosmetykami, portale oferujące zakup biletów oraz e-sklepy ze sprzętem sportowym. Klienci wydawali średnio najwięcej – bo 320 zł – na ubrania i sprzęt do uprawiania sportu.
Szybkie, ale specjalne prezenty, kiedy wigilia tuż tuż
Klienci ulegli największej gorączce zakupowej w dwóch terminach – pod koniec listopada w okolicach Black Friday i po raz drugi – 5 grudnia. – Widzimy, że nasi klienci 23 grudnia interesowali się głównie e-sklepami, w których mogą kupić prezent, który nie wymaga dostawy. Dzień przed Wigilią odnotowaliśmy najwięcej zamówień w e-sklepach oferujących bilety na wydarzenia kulturalne czy vouchery podróżne – mówi Orzechowska, dodając, że kwota za bilety wynosiła średnio około 350 zł. Co ciekawe, według danych Twisto, zakupy na ostatnią chwilę robiły głównie kobiety. Transakcje te, zlecane w przeddzień wigilii, odpowiadały za 70% zamówień.
Zwiększenie zakupów do jednej trzeciej
Klienci robiący zakupy w e-sklepach przy okazji minionych świąt, chętnie korzystali z usługi „Podziel na trzy”. To rozwiązanie w wybranych e-sklepach umożliwiało im rozłożenie dowolnej kwoty powyżej 200 zł na trzy miesiące bez dodatkowych opłat. Porównując wolumen zakupów rozłożonych w ten sposób z ubiegłorocznymi świętami, jest to duży wzrost. – Wolumen pieniędzy wpłaconych przez naszych klientów za pośrednictwem usługi „Podziel na trzy” wzrósł czterokrotnie w porównaniu do poprzedniego roku. Uważamy, że za ten wzrost odpowiadają dwa czynniki. Po pierwsze, udało nam się wyjaśnić naszym klientom, że to dla nich korzystne rozwiązanie. Nie zapłacą oni dodatkowej złotówki za rozłożenie płatności na trzy miesiące a dodatkowo zapewniają sobie spokój finansowy. Po drugie, e-sklepy również zdały sobie sprawę z korzyści. Oferując „podziel na trzy” za pośrednictwem Twisto, klienci chętniej dokonują u nich zakupów i to często na wyższe kwoty – wyjaśnia Ewelina Orzechowska. – Widzimy duży potencjał usługi „Podziel na trzy”. Wierzę, że gdy klienci w pełni uświadomią sobie, że w ten sposób mogą znacznie łatwiej zarządzać swoim budżetem, popularność tej usługi jeszcze wzrośnie – podsumowuje Orzechowska.