Alarmujące dane: 37 proc. Polaków doświadczyło prób wyłudzenia danych osobowych przez telefon

Ten materiał powstał dzięki Waszemu wsparciu. Postaw mi kawę na buycoffee.to

Z najnowszego badania przeprowadzonego przez serwis ChronPESEL.pl oraz Krajowy Rejestr Długów (KRD) wynika, że aż 37 proc. Polaków zetknęło się z próbą wyłudzenia danych osobowych podczas rozmowy telefonicznej. Jeszcze większy odsetek respondentów – 47 proc. – doświadczyło tego zagrożenia poprzez wiadomości e-mail.

Młodzi szczególnie narażeni

Wśród osób w wieku 18-24 lata próby wyłudzenia danych były najczęściej przeprowadzane za pośrednictwem SMS-ów (54 proc.) oraz e-maili (48 proc.). Co ciekawe, 41 proc. młodych ocenia swoją wiedzę na temat bezpieczeństwa danych osobowych jako wysoką lub bardzo wysoką, jednak aż 16 proc. przyznało, że padło ofiarą kradzieży danych. To pokazuje, że mimo wysokiego poziomu deklarowanej świadomości, wiedza ta często okazuje się niewystarczająca w praktyce.

Rosnące zadłużenie Polaków wobec operatorów

Badanie ujawnia także niepokojące dane dotyczące zadłużenia Polaków wobec operatorów telekomunikacyjnych. Łączne zaległości konsumentów wynoszą obecnie 497,7 mln zł, a w bazie KRD figuruje 173,8 tys. dłużników będących osobami fizycznymi. Średnie zadłużenie na osobę wynosi 2,9 tys. zł.

Największe zadłużenie przypada na osoby w średnim wieku (36-45 lat), których długi przekraczają 141 mln zł. Natomiast najmniej zadłużeni są młodzi dorośli (18-25 lat), choć średnie zadłużenie w tej grupie jest najwyższe.

Różnice płci i regionalne trendy

Zadłużenie wobec operatorów częściej dotyczy mężczyzn – ich łączny dług wynosi 294 mln zł, podczas gdy kobiety są winne 203,7 mln zł. Najwięcej zadłużonych osób mieszka w miastach średniej wielkości (20-100 tys. mieszkańców), gdzie zaległości sięgają 182,5 mln zł. Regionalnie najwyższe zadłużenie notuje się w województwie śląskim – 71 mln zł.

Wnioski i rekomendacje

Eksperci zalecają zwiększenie edukacji w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz ostrożność przy podawaniu danych osobowych przez telefon czy internet. Kampanie informacyjne i szkolenia mogą znacząco poprawić poziom świadomości społeczeństwa w tym zakresie.

Badanie zostało przeprowadzone przez IMAS International w październiku 2024 roku na reprezentatywnej grupie 1,5 tys. dorosłych Polaków metodą CAWI. Wyniki jasno pokazują, że zarówno kwestia ochrony danych osobowych, jak i problem zadłużenia wymagają pilnych działań zarówno ze strony instytucji publicznych, jak i prywatnych firm.



Ten materiał powstał dzięki Waszemu wsparciu. Postaw mi kawę na buycoffee.to

Add a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *