Od utrzymywania lotów łączonych dla opóźnionych pasażerów po oszczędzanie paliwa – oto, jak technologia zmienia branżę lotniczą.
Niedawno, na lotnisku w Chicago, lot United Airlines do Londynu został opóźniony, aby poczekać na 13 pasażerów lecących z Kostaryki. Dzięki nowemu narzędziu opartemu na AI, zwanemu ConnectionSaver, samolot mógł poczekać na spóźnialskich – wraz z ich bagażami rejestrowanymi – i mimo wszystko dotrzeć do Londynu na czas. System informował również opóźnionych pasażerów oraz osoby czekające na pokładzie o przyczynach opóźnienia za pomocą wiadomości tekstowych.
Podobne innowacje wprowadzają również inne linie lotnicze, takie jak Alaska Airlines czy American Airlines, które rozwijają nowe możliwości AI, aby ułatwić podróżowanie swoim klientom. Helane Becker, analityczka branży lotniczej z banku inwestycyjnego TD Cowen, zauważa, że linie lotnicze stosują technologię także w celu redukcji kosztów i optymalizacji operacji, w tym oszczędzania paliwa.
AI pomaga także w planowaniu bardziej efektywnych tras lotów. Vikram Baskaran, wiceprezes ds. usług informatycznych w Alaska Airlines, opisuje, że ich system działający od 2021 roku, analizuje warunki pogodowe, zamknięte przestrzenie powietrzne i plany lotów, sugerując najbardziej efektywne trasy. Pasha Saleh, dyrektor ds. rozwoju korporacyjnego w Alaska, podkreśla, że AI przetwarza ilość informacji, z jaką nie poradziłby sobie ludzki mózg.
Na ziemi, American Airlines wprowadziło system oparty na AI o nazwie Smart Gating, który kieruje samoloty do najbliższej dostępnej bramki, minimalizując czas potrzebny na kołowanie. System ten, wprowadzony początkowo na lotnisku Dallas Fort Worth, obecnie działa na sześciu lotniskach i pozwala oszczędzić około 5,3 mln litrów paliwa rocznie.
AI przyczynia się również do poprawy obsługi klienta. Linie lotnicze, wykorzystując generatywną AI — na przykład technologię podobną do ChatGPT[1] — komunikują się z pasażerami precyzyjniej, informując ich o przyczynach opóźnień. Jason Birnbaum, dyrektor ds. informatyki w United Airlines, wskazuje, że AI może przetwarzać dane i tworzyć wiadomości dostosowane do aktualnych warunków, co uspokaja podróżnych.
Mimo licznych korzyści, AI wciąż ma pewne niedociągnięcia, jak pokazuje przykład błędu chatbota Air Canada, który doprowadził do wniesienia sprawy do sądu. Jednak pomimo tych wyzwań, zastosowanie AI w lotnictwie nadal rośnie, oferując pasażerom coraz więcej korzyści i zmieniając oblicze podróży lotniczych w nadchodzących latach.
Na podst. NYT, Bloomberg, The Washington Post