Zmiana ta dotyczy nowych umów abonenckich oraz tych, które są aktualnie przedłużane. Decyzja została podjęta w odpowiedzi na liczne skargi konsumentów oraz zarzuty postawione przez UOKiK[1] dotyczące nieprzejrzystości klauzul inflacyjnych i jednostronnych zmian warunków umów.
Klauzule waloryzacyjne, które pozwalały Vectrze na podnoszenie cen usług w odpowiedzi na inflację, zostały wprowadzone we wrześniu 2022 roku. Jednak od 11 kwietnia 2024 roku, jak informuje firma, nowe postanowienia umów nie będą już zawierały możliwości waloryzacji opłat abonenckich przez okres obowiązywania umowy na czas określony. Zmiany te nie obejmują jednak umów na czas nieokreślony.
Na początku roku, Vectra wprowadziła podwyżki opłat, powołując się na “urealnienie opłat” wynikające z wysokiego poziomu inflacji konsumenckiej, który w ubiegłym roku wyniósł 11,4% według danych Głównego Urzędu Statystycznego. To spowodowało falę niezadowolenia wśród konsumentów, którzy zgłosili około 300 skarg do UOKiK, skarżąc się na brak przewidywalności i uczciwości w działaniach firmy.
Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, w swoim oświadczeniu podkreślił, że klauzule inflacyjne, jeśli już muszą być stosowane, powinny chronić interesy obu stron umowy i być w pełni zrozumiałe dla konsumentów. Dodał również, że cena usługi jest kluczowym elementem, który powinien być jasno i czytelnie komunikowany na etapie zawierania umowy.
Vectra, choć nie zgadza się z zarzutami UOKiK, wyraziła gotowość do dalszych rozmów i wyjaśnień dotyczących swojej polityki cenowej. Firma wskazała również, że wprowadzone zmiany cenowe były odpowiedzią na skokowy wzrost kosztów i inflację, które wpłynęły na konieczność utrzymania oczekiwanej jakości usług.
Decyzja Vectry o rezygnacji z klauzul waloryzacyjnych w nowych umowach może być postrzegana jako krok w kierunku większej transparentności i uczciwości w relacjach z konsumentami, choć pozostaje pytanie o los klientów z umowami na czas nieokreślony, którzy nadal mogą być narażeni na zmienne ceny. To wydarzenie podkreśla również znaczenie roli UOKiK w ochronie praw konsumentów na dynamicznie zmieniającym się rynku usług telekomunikacyjnych.
Problem nadal dotyczy osób z umowami na czas określony. Vectra odmawia uznania reklamacji dotyczących umowy przedłużonej w listopadzie 2023 r. Umowa podpisana została na 24 m-ce, a od marca 2024 r. zostały podniesione ceny o 11,4%. W odpowiedzi Vectry można m.in. przeczytać “Szanowny Kliencie, uprzejmie informujemy, że zmiany dotyczące waloryzacji dotyczą abonentów które zawarli umowę od kwietnia. “. Czyli wszycy abonenci, którzy podpisali umowy do marca, nadal płacą ceny po tzw. waloryzacji.
Mam taką sama sytuację. Dodatkowo Vectra odmawia rozpatrzenia reklamacji w której powołałem sie na ich postanowienia z 11 kwietnia o rezygnacji z klauzul w umowach na czas określony. Uważają, że nie ma podstaw do uznania nowej reklamacji, bo poprzednie nie uznali i zakończyli tryb reklamacyjny. Czy ktoś weźmie sie na poważnie za rozwiązanie tego problemu?
Czy coś się zmieniło w tej kwestii? mam tak samo jak dwaj przedmówcy w komentarzach. Vectra dalej nie uznaje reklamacji
ja również mam podobną sytuację, czyli jedni mają płacić a inni nie?