Beta testy. Skuteczny sposób na budowanie CX i UX

Większość klientów przed zakupem szuka opinii na temat produktów. Jednocześnie konsumenci są gotowi zapłacić wyższą cenę za towar, jeśli mają dobre doświadczenia z marką. Czy beta testy mogą być podstawą projektowania pozytywnego Customer Experience i User Experience? Jakie korzyści z przeprowadzania testów odnoszą producenci, a jakie użytkownicy produktów?

Co to są beta testy?

Testy beta najczęściej kojarzone są z oprogramowaniem, ale mogą też dotyczyć hardware’u oraz badania funkcjonalności, stabilności działania czy bezpieczeństwa urządzeń elektronicznych. Beta tester sprawdza jakość oprogramowania lub jego zgodność z wymaganiami beta, czyli takimi, które dotyczą stanu przed oficjalnym wydaniem produktu.

Co wspólnego ma CX i UX z beta testami?

Customer Experience[1] (CX[4]) i User Experience (UX) to uogólniona suma doświadczeń konsumentów (odczuć, wrażeń, emocji), które w sytuacji, gdy są pozytywne, zwiększają zaufanie oraz lojalność do oferty danego producenta.

Istnieje wiele sposobów na budowanie dobrej ścieżki klienta (Customer Journey[2]), podczas której konsument poznaje produkty określonej marki, styl i formę komunikacji danego brandu czy jakość obsługi sprzedażowej i posprzedażowej. Ale pozytywne CX i UX warto projektować już przed premierą rynkową produktu, inwestując w beta testy. Dzięki nim konsumenci poznają jego właściwości jeszcze przed zakupem. Zwiększa to rozpoznawalność danego produktu, znajomość jego cech oraz rozpoznawalność samej marki. 

Beta testy – korzyści dla producentów

Testowanie produktów to nie tylko okazja do uzyskania informacji zwrotnej od potencjalnych użytkowników i usunięcie ewentualnych wad produktu. To także forma początkowej komunikacji z konsumentem, pozwalająca na zrozumienie wszystkich funkcji produktu i dostosowanie mechanizmów jego działania do potrzeb użytkowników.

Beta testy to bezcenny pod względem ekonomicznym proces. Zapewnia firmom wgląd w informację zwrotną od klientów, decydującą czy wprowadzenie produktu na rynek zakończy się sukcesem czy kosztowną porażką. Zewnętrzne beta testy są też nieocenionym wsparciem dla zespołów, odpowiadających w firmie bezpośrednio za rozwój produktu tj. laboratoriów badawczych czy działu wdrożeniowego – mówi Tomasz Kamiński, Marketing Manager w FIXIT. 

Finalnie, dzięki beta testom uzyskujemy lepiej dopracowany, bardziej niezawodny produkt. Otrzymane od konsumenta informacje nt. wartych do wprowadzenia zmian są niezwykle przydatne nie tylko w kontekście strategii i rozwoju produktu, ale także w procesie sprzedażowym i marketingowym. 

Warto wspomnieć tutaj o promocji produktu jeszcze przed jego premierą. Testerzy-blogerzy przekazują regularnie informacje o produktach poprzez swoje kanały komunikacji. Mogą m.in. relacjonować przebieg beta testów w mediach własnych na kanałach takich jak Youtube. Testy pozwalają zatem na budowanie relacji i pozyskiwanie wiernych klientów już w momencie samej premiery.

Beta testy – korzyści dla użytkowników

Przeprowadzanie testów jest ważne nie tylko dla producentów, ale również dla potencjalnych konsumentów. Beta testerzy, mając możliwość wcześniejszego zapoznania się z produktem, czują się docenieni i wyróżnieni, co w naturalny sposób zbliża ich emocjonalnie do marki i jej wyrobów. Dodatkowo, zdobycie wiedzy na temat produktu przed jego premierą może w sposób oczywisty prowadzić do wyboru konkretnego producenta, wykluczając tym samym produkty konkurencji.

Beta testy w rozumieniu potencjalnych użytkowników produktów mają wartość zarówno poznawczą, jak i emocjonalną. Dzięki przeprowadzanym testom, konsumenci jeszcze przed zakupem mają świadomość funkcji danego produktu. Dodatkowo czują, że są ważni, bo ich zdanie i potrzeby się liczą. To duży krok w kierunku budowania dobrych relacji klient – marka  – kontynuuje Tomasz Kamiński z FIXIT.

Beta testy to skuteczny, konstruktywny sposób na budowanie CX i UX. Warto, aby marki korzystały z nich w celu rozwoju oferty produktowej i budowania  konkurencyjności rynkowej, a także w kontekście dbałości o konsumencki feedback[3]

Słownik
1. Customer Experience. to suma wszystkich doświadczeń jakie klient ma z naszą firmą we wszystkich możliwych kanałach kontaktu i punktach styku…
2. Customer Journey. inaczej Mapa Podróży Klienta – analiza, która porządkuje i systematyzuje aktualną podróż klienta poprzez wszystkie punkty styku z…
3. feedback. przekazanie doradcy praktycznych wskazówek i propozycji do rozmowy przez trenera. Total 0 Shares Share 0 Tweet 0 Pin…
4. CX. Zobacz customer experience. Total 0 Shares Share 0 Tweet 0 Pin it 0 Share 0
Add a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *