Praktyczne zastosowanie AI w handlu
Trzy czwarte respondentów uważa, że sztuczna inteligencja generatywna może być praktycznie zastosowana w ich biznesie. Dodatkowo, 78 proc. wierzy, że AI wpłynie na branżę detaliczną w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Niemal wszyscy respondenci (95 proc.) zgadzają się, że AI wpłynie na doświadczenia klientów.
AI w obsłudze klienta i automatyzacji
Prawie połowa badanych już bada lub wdraża AI w celu automatyzacji obsługi klienta. 25 proc. z nich jest obecnie w fazie pilotażowej, a 22 proc. już wdrożyło te technologie. Większość respondentów (59 proc.) planuje wykorzystać AI do usprawnienia obsługi klienta, redukując interwencję człowieka poprzez automatyzację zadań i napędzanie konwersji.
Inne obszary wpływu AI
Generatywna AI ma także znaleźć zastosowanie w:
- wsparciu marketingowym i generowaniu opisów produktów (49 proc. respondentów)
- Wspomaganiu działów kreatywnych (44 proc. respondentów)
- Handlu konwersacyjnym (40 proc. respondentów)
- Wsparciu wiedzy pracowników sklepu (38 proc. respondentów)
Zwiększenie zatrudnienia w obszarach technicznych
Ponad połowa badanych spodziewa się wzrostu zatrudnienia w obszarach technicznych, w tym na stanowiska związane r rozwojem AI, takich jak menedżerowie produktów AI, programiści, naukowcy zajmujący się danymi, inżynierowie machine learning oraz inżynierowie prompt.
Perspektywy na 2024 rok
Amy Eschliman, dyrektor zarządzająca ds. rozwiązań dla branży detalicznej w Google Cloud, stwierdziła, że AI przeszła długą drogę w ciągu roku, przechodząc od mało znanego konceptu do pilnie potrzebnego rozwiązania dla wielu wyzwań biznesowych. W 2023 roku był to czas eksperymentów dla detalistów, którzy inwestowali w zrozumienie, gdzie AI może mieć największy wpływ.
– W 2024 roku spodziewamy się, że decydenci w handlu detalicznym wprowadzą tę technologię w życie, aby poprawić doświadczenia zakupowe, zwiększyć produktywność i napędzać wzrost. – mówi Amy Eschliman z Google Cloud.
Zmiany na horyzoncie
Badanie, przeprowadzone przez NewtonX od 23 października do 14 listopada w USA i Wielkiej Brytanii, z udziałem 274 respondentów z USA, pokazuje, że sektor handlu detalicznego stoi u progu znaczących zmian. Adaptacja AI staje się nie tylko ambicją, ale wręcz koniecznością dla firm dążących do utrzymania konkurencyjności na rynku. Rozwój technologii AI w obszarze handlu detalicznego może zrewolucjonizować sposób, w jaki firmy komunikują się z klientami, zarządzają danymi oraz tworzą nowe strategie marketingowe i sprzedażowe.
W tym i następnym roku oczekuje się, że coraz więcej amerykańskich (ale z całą pewnością nie tylko one!) firm detalicznych zastosuje innowacyjne rozwiązania AI, co przyniesie zmiany zarówno w obszarze doświadczeń zakupowych klientów, jak i wewnętrznej efektywności operacyjnej. Warto obserwować, jak te zmiany wpłyną na globalny rynek i czy Polska również podąży tą ścieżką innowacji.