Badania konsumenckie przeprowadzone przez Omdia wskazują, że mimo roku intensywnej promocji i zainteresowania generatywną sztuczną inteligencją (GAI), przyjęcie jej w rozwiązaniach na kluczowych rynkach (USA, Wielka Brytania i Chiny) wciąż jest umiarkowane. Niemniej jednak zauważalne jest nieco większe zaangażowanie wśród obecnych użytkowników, a więcej konsumentów biznesowych planuje w najbliższym czasie korzystać z generatywnej AI.
Badanie Omdia z 2023 roku, które objęło ponad 3000 osób z USA, Wielkiej Brytanii i Chin, pokazuje, że regularne korzystanie z aplikacji GAI jest nadal niskie – 10% w tych trzech rynkach. Wyniki te mogą wydawać się zaskakujące, biorąc pod uwagę intensywną aktywność dostawców, liczne premiery produktów i szerokie pokrycie medialne. Jednak silna promocja nie zawsze przekłada się na faktyczne przyjęcie technologii przez konsumentów.
Dobre wiadomości dla dostawców usług generatywnych to fakt, że kolejne 17% respondentów planuje korzystać z GAI w najbliższych tygodniach, co teoretycznie powinno zwiększyć liczbę użytkowników w badanej próbie do 27% w krótkim czasie.
Wśród osób korzystających z rozwiązań generatywnej AI, poziom ich użycia jest zadowalający i przewiduje się jego wzrost. Cześć respondentów korzysta już z aplikacji GAI przynajmniej raz dziennie (10%) lub częściej (15%), podczas gdy kolejna grupa korzysta z nich przynajmniej raz w tygodniu, a 29% kilka razy w tygodniu. Co więcej, obecni użytkownicy generatywnej AI przewidują, że ich korzystanie z niej wzrośnie w ciągu następnych 12 miesięcy – dla 37% respondentów wzrost ten będzie znaczący.
Jednak 41% badanych respondentów jest niechętna generatywnej AI.
– Ci konsumenci mogą być zniechęceni negatywnymi aspektami generatywnej sztucznej inteligencji, które, jak pokazuje ankieta, są dla nich ważne – zauważa Eden Zoller, główny analityk Omdia ds. konsumenckiej sztucznej inteligencji. – Największe obawy respondentów dotyczą tego, jak GAI może zakłócać funkcje pracy, być wykorzystywana do popełniania oszustw lub manipulowania ludźmi i rozpowszechniania dezinformacji. Konsumenci muszą być przekonani, że generatywna sztuczna inteligencja jest wartościowa i godna zaufania – dodaje Zoller.