Zaloguj się na konto

Jako zarejestrowany użytkownik masz dostęp do dodatkowych materiałów: nagrań video, recenzji, analiz oraz raportów.

Słownik branżowy

speaker recognition

(inaczej voiceprint) to biometryczna technika identyfikacji osoby poprzez analizę jej charakterystycznych cech głosu, takich jak ton, tempo, intonacja, dykcja, czy też inne właściwości akustyczne. Technologia ta działa na podobnej zasadzie jak odciski palców, czy DNA, pozwalając na stworzenie unikalnego profilu mówcy, który może być użyty do identyfikacji, weryfikacji lub autoryzacji danej osoby. Voiceprint stosowany jest między innymi w systemach bezpieczeństwa, bankowości elektronicznej, czy centach obsługi klienta, a także w wywiadzie i służbach specjalnych.

ZGŁOŚ TEMAT

Daj nam CYNK :)

Jak dyrektywa Omnibus wpłynie na święto zakupowe?

Black Week i Black Friday w 2023 roku będą zupełnie inne niż w poprzednich latach. To ze względu na dyrektywę Omnibus, która ma zwalczać nieuczciwe praktyki. – Uczciwi sprzedawcy w tym roku skorzystają. Na tych, którzy będą sztucznie windować ceny, mogą czekać kary od UOKiKU – wyjaśnia Piotr Kałwa, E-commerce Success Manager w IdoSell.

Ubiegłoroczny Black Week okazał się trochę inny od tych, które pamiętamy z poprzednich lat. Zazwyczaj to piątek był momentem, w którym w sklepach opartych o platformę IdoSell można było odnotować zdecydowanie większy ruch, a poziom sprzedaży zdecydowanie przewyższał inne dni roku. Bardzo duże tendencje wzrostowe można było też obserwować w porównaniach Black Friday rok do roku. W 2022 r. w czasie samego czarnego piątku liczba transakcji była zbliżona do tej z ubiegłego roku (wzrost o ok. 6 proc.). Z kolei Black Week (czyli okres od 21 do 28 listopada) był najlepszym tygodniem listopada i stanowił aż 39 proc. liczby transakcji z całego miesiąca oraz 37 proc. wartości transakcji z całego miesiąca. Maksymalny obsłużony peak ruchu na platformie IdoSell był wyższy aż o 30 proc. (porównanie r/r). I tu ciekawostka, przypadł on na niedzielę, a nie na piątek. Drugim dniem, ze wzmożonym ruchem był wtorek. Black Friday uplasował się dopiero na trzecim miejscu. Okres Black Friday to wzrost GMV merchantów o 11,5 proc. (r/r). W czasie Black Week z kolei GMV było wyższe o 15 proc. niż w roku ubiegłym. Cały listopad był wyjątkowo dobrym – GMV w porównaniu r/r wzrosło o 22,6 proc. To oznacza, że konsumenci podczas Black Week kupowali więcej niż zazwyczaj.

Wraz z początkiem 2023 roku w życie weszły nowe przepisy, które znacząco wpłynęły na polski rynek e-commerce. Głośna dyrektywa Omnibus wprowadziła regulacje, które chronią konsumentów i ograniczają nieuczciwe praktyki w sklepach internetowych. Według ekspertów te normy zaważą na kształcie tegorocznego Black Week.

– Według mnie dyrektywa Omnibus ograniczy zapędy przedsiębiorców, którzy dotychczas grali nie fair wobec konsumentów. Przede wszystkim tych, którzy podbijają ceny przed Black Friday tylko po to, żeby później sztucznie je obniżyć. Oczywiście, znajdzie się gros osób, które nadal będą starały się obejść przepisy, jednak w mojej opinii będzie to trend zniżkujący – mówi Piotr Kałwa.

Jak wskazują eksperci, kupujący z roku na rok są coraz bardziej świadomi. Trend smartshopingu nie dotyczy tylko praw konsumentów, ale również obserwacji standardów i cen na rynku. 

W sieci istnieje coraz więcej narzędzi, które monitorują ceny. Część konsumentów je zna i z nich korzysta. Szczególnie w okresie przed Black Week. Sprzedawcy powinni wziąć to pod uwagę i zaniechać nieuczciwych praktyk. Mogą również na tym skorzystać i już teraz zadbać o obecność w popularnych porównywarkach cen – podkreśla Bartosz Pasek, E-commerce Success Manager w IdoSell.

Eksperci twierdzą, że tegoroczny Black Friday nie będzie w pełni momentem przełomowym. Część sprzedawców może jeszcze próbować sztucznie podnosić ceny. Tym razem jednak, zamiast skorzystać, mogą odnotować o wiele mniejszą sprzedaż.

Black Week 2023 wpłynie na ten przyszłoroczny. Teraz wielu sprzedawców może zobaczyć zarówno żółte, jak i nawet czerwone kartki od UOKiKU oraz samych konsumentów. To zbuduje większą świadomość i wskaże nowe tory w e-commerce – zapowiada Piotr Kałwa. Dyrektywa Omnibus może wymusić na polskich sprzedawcach powrót do samych początków i pierwotnej idei Black Friday – wyprzedaży zaległych przedmiotów z magazynów.

– Historycznie było tak, że w czasie Black Friday sprzedawcy chcieli wyczyścić swoje magazyny po to, żeby robić miejsce na nowe produkty. Dzięki temu obniżki mogły wynosić nawet 90 proc.W Polsce ta idea od początku była dość rozmyta. Nowe przepisy mogą skierować merchantów w stronę totalnej wyprzedaży. Wiedzą oni bowiem, że zaległy towar generuje koszty – wyjaśnia Bartosz Pasek.  

Zgoda co do Black Week 2023 jest jedna – to będzie uhonorowanie pracy sprzedawców, którzy uczciwie budują swój biznes.

Wielu merchantów będzie teraz grało hasłem „Omnibus”. W tym roku może to pomóc w sprzedaży. Jeśli do tego dojdzie dobra, szybka obsługa, sklepy internetowe mogą zyskać nowych, lojalnych klientów – mówi Kałwa.

Total
0
Shares
1 komentarz
  1. Dziękuję za artykuł. Ja zastanawiam się jednak czy Omnibus w obecnej sytuacji nie sprawia, że jest jeszcze więcej problemów niż było. Detaliści szukają możliwości jak ominąć dyrektywę?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Artykuły na pokrewne tematy
Czytaj więcej

Sorry, ale z obsługą klienta jest jednak źle

Sorry, ale muszę to powiedzieć. Z obsługą klienta w Polsce jest źle. I nie piszę tego tylko dlatego, że chciałbym kogoś sprowokować do przeczytania tego felietonu, lecz piszę, bo naprawdę w to wierzę. Mam nawet wrażenie, że nie jest źle, lecz wręcz tragicznie. I już wyjaśniam, dlaczego tak twierdzę.