ChatGPT[1] na platformie GoodHabitz ma wspierać rozwój kursantów poprzez m.in. symulator rozmów sprzedażowych, wirtualnego asystenta nauki czy quizy wiedzy dopasowane do użytkownika.
Lepsze szkolenie dzięki sztucznej inteligencji
Eksperci oceniają, że generatywna sztuczna inteligencja, taka jak ChatGPT, ma potencjał do przekształcenia wielu branż, w tym edukacyjnej. Dane EDUCASE wykazały, że 54% przedstawicieli sektora szkolnictwa wyższego w Stanach Zjednoczonych liczy, że sztuczna inteligencja znajdzie praktyczne zastosowanie w edukacji. Podobną rolę może odegrać w szkoleniu i zwiększaniu efektywności pracowników. Według badania GoodHabitz tylko 36% badanych ekspertów ds. szkoleń i rozwoju z Polski ocenia, że budżet szkoleniowy w ich firmie jest trafnie rozlokowany. Generatywna sztuczna inteligencja ma szansę ograniczać takie zjawiska i zwiększać dopasowanie dobieranych szkoleń do potrzeb pracowników, wzmacniając ich personalizację.
ChatGPT w roli asystenta, trenera i kontrahenta
Ogłoszona w połowie maja 2023 roku integracja ChatGPT z platformą GoodHabitz oferuje wiele korzyści dla firm, które chcą lepiej odnaleźć się w przyszłości napędzanej technologią i sprostać jej wymaganiom. Dzięki nowo wprowadzonym funkcjom w aplikacji mobilnej opartym na sztucznej inteligencji, organizacje korzystające z GoodHabitz mogą zwiększyć skuteczność nauki, skrócić czas przeznaczony na szkolenia oraz jeszcze lepiej wspierać ciągłe uczenie się i rozwój.
GoodHabitz wzbogaciło mobilną wersję swojej platformy o trzy funkcje bazujące na ChatGPT. Są nimi: wirtualny osobisty asystent, interaktywne testy umiejętności i symulator rozmów sprzedażowych.
Asystent wspierający naukę to rozwiązanie, w ramach którego bot wchodzi w interakcje z kursantami, umożliwiając im zadawanie pytań i prezentując sugestie dotyczące dalszego rozwoju. Ta funkcja rozszerza dodatkowo możliwości, jakie dają poszczególne kursy użytkownikom platformy GoodHabitz. Z kolei interaktywne testy „QuizTime” pozwalają ocenić posiadane umiejętności przy wsparciu sztucznej inteligencji, która przekazuje sugestie dotyczące kolejnych kroków w rozwoju. Wspiera to optymalizację procesu nauki.
Ostatnim, szczególnie ciekawym rozwiązaniem jest symulacja rozmowy sprzedażowej „Drive to sell”. To interaktywny symulator rozmów, który umożliwi kursantom podnoszenie swoich kompetencji w zakresie komunikacji. Zadaniem osoby ćwiczącej jest poprowadzenie negocjacji dotyczących sprzedaży samochodu tak, by uzyskać jak najwyższą cenę. Co ciekawe, narzędzie symuluje rozmowę z kontrahentami o czterech różnych typach osobowości (zgodnie z typologią stylów komunikacji według Birkmana).
W stronę połączenia kompetencji miękkich i cyfrowych
Jak podkreśla Maarten Franken, dyrektor Generalny GoodHabitz, integracja z ChatGPT pozwala dostarczać kursantom atrakcyjne treści do nauki. To kolejny krok w rozwoju platformy działającej od 2011 roku, wykorzystywanej przez dwa miliony użytkowników z 2200 organizacji w 14 krajach Europy – również w Polsce. Jej kursy skupiają się głównie na rozwoju kompetencji miękkich, takich jak m.in. zarządzanie i praca zespołowa, produktywność, sprzedaż czy znajomość języków obcych, a także kompetencji twardych w obszarze narzędzi oraz umiejętności cyfrowych.
– Sztuczna inteligencja pozwala nam zwiększać zaangażowanie i liczbę interakcji użytkowników z platformą. Jako eksperci w dziedzinie nauki i rozwoju rozumiemy, że oczekiwania użytkowników w zakresie nauki ewoluowały znacząco w ostatnich latach i musimy być krok przed nimi, aby sprostać ich potrzebom. Większą niż dotychczas rolę zaczęły odgrywać kompetencje miękkie, w szczególności skupiające się na takich aspektach jak autentyczność i nieszablonowe myślenie. Aby sprostać tym wymaganiom, potrzebne są skuteczne, angażujące i odpowiednie szkolenia. Wierzymy, że innowacje i technologia stanowią klucz do przyszłości nauki – komentuje Maarten Franken, dyrektor generalny GoodHabitz.
Wsparcie jednoczesnego rozwoju kompetencji miękkich i cyfrowych jest coraz ważniejsze także w ocenie samych pracowników. Według badań GoodHabitz już 72% pracujących Polaków uważa, że umiejętność łączenia tych dwóch zestawów umiejętności jest na obecnym rynku ważną cechą. Jednak tylko 42% twierdzi, że ich pracodawca w pełni wykorzystuje ich potencjał zawodowy.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
GoodHabitz będzie stopniowo wprowadzać nowe funkcje – na początku dla wybranych istniejących klientów, tzw. early adopters, w późniejszej części roku zaś rozszerzając ich dostępność dla pozostałych użytkowników.
Dodatkowo wobec rosnącej liczby naruszeń bezpieczeństwa danych na świecie, a także pojawiających się obaw związanych z wykorzystaniem danych w procesie uczenia się algorytmów sztucznej inteligencji, firma zobowiązała się do aktywnej ochrony swoich użytkowników. Wiąże się to z wprowadzaniem procedur wykraczających poza standardowe prawne wymagania. Jak podaje GoodHabitz, zaangażowanie w odpowiedzialne zarządzanie danymi pozostaje dla firmy najwyższym priorytetem.