Startuje Best Brands Poland, które wyłoni najsilniejsze marki w Polsce

Wystartowało badanie realizowane przez GfK Polonia, które na potrzeby 2. edycji rankingu Best Brands Poland, organizowanego przez Group One, zmierzy siłę marek obecnych na polskim rynku. Badanie składa się z dwóch etapów — analizy twardych danych dotyczących udziałów rynkowych oraz postrzegania marek przez konsumentów. Ich głosy zadecydują o tym, które firmy 18 maja otrzymają Oskary Marketingu podczas Gali Best Brands Awards 2023.

Best Brands Award to niezależna, międzynarodowa nagroda w obszarze marketingu, przyznawana na podstawie kompleksowego badania GfK, jednego z globalnych liderów w dziedzinie analityki danych. Ranking, zainicjowany 20 lat temu w Monachium przez Serviceplan Group, zostanie zaprezentowany w Polsce po raz drugi, a w efekcie wyłoni najsilniejsze marki na rodzimym rynku oraz wyróżni tych, którzy stoją za ich sukcesem. Inicjatorem raportu i nagrody Best Brands w Polsce jest największa niezależna grupa komunikacyjna w Polsce, Group One.

– Ostatnie lata były dla całego biznesu wyjątkowym wyzwaniem. Mierzyliśmy się nie tylko z pandemią, ale i z wojną oraz jej konsekwencjami, takimi jak np. wzrost kosztów działalności, zakłócenia w łańcuchach dostaw, utrata kontrahentów, a co za tym idzie wzrost cen, które nadwyrężyły kieszenie konsumentów. Tym większe wyzwanie miały marki, które każdego dnia walczą o uwagę, wybór, zaufanie i lojalność Polaków. Te, które właściwie zareagowały na kryzys, zaktualizowały i niemal natychmiast wdrożyły strategie marketingowe i komunikacje relewantne do realiów, wyjdą z niego jeszcze silniejsze. Jakie z nich były pierwszym wyborem i portfeli, i serc Polaków w 2022 roku, dowiemy się właśnie dzięki badaniu i rankingowi Best Brands Poland – mówi Marek Żołędziowski, CEO Group One, największej niezależnej grupy komunikacji marketingowej w Polsce, która wprowadziła markę Best Brands na polski rynek.

Jedynym obiektywnym jury jest sam konsument

Głównym wyróżnikiem rankingu jest jego unikalna metodologia. To konsumenci decydują, które marki zasłużyły na “Oskara Marketingu”,  i to dwukrotnie. Pierwszego wyboru dokonują oni bowiem podczas zakupów, swoim portfelem. “Share of Wallet” to jeden z dwóch wskaźników analizowanych przez niezależny instytut badań konsumenckich GfK. Określa on faktyczny sukces rynkowy, jaki odniosły marki na rynku polskim. Drugim jest wskaźnik „Share of Soul”i pokazuje on, które z firm zyskały serca klientów, ich uznanie i zaufanie.

To jedyny ranking w Polsce, który w pełni oddaje głos konsumentom, a nie ekspertom. Nasza rola, jako specjalistów, ogranicza się do przeprowadzenia rzetelnego, kompleksowego badania Sprawdzamy w nim, jednocześnie co Polacy kupują, co myślą o markach, jak je postrzegają i jak mocno są do nich przywiązani. Wyjątkowość konkursu polega również na tym, że zestawiamy w nim skrajnie różne kategorie. Aby, w pełni to zobrazować marka producenta twarożków ma tutaj równe szanse co producent lodówki, w której go trzymamy oraz dostawca karty kredytowej, którą za niego zapłaciliśmy. Stąd aż 50 kategorii, 400 marek i 7,5 tysiąca respondentów. Celem Best Brands było stworzenie takiego narzędzia, które zapewni wszystkim markom równe szanse. Dziś, będąc już po pierwszej  edycji, wiemy, że to się udało – mówi Barbara Lewicka, Senior Director Marketing & Consumer Intelligence GfK.

Badanie w Polsce obejmuje aż 50 kategorii produktowych,  około 400 marek oraz 7,5 tys. respondentów. Do oceny marki GfK wykorzysta elementy nowego rozwiązania – Brand Architect. – “Jego główną ideą jest założenie, że marka musi sprzedawać, dlatego siłę marki mierzymy w oparciu o cenę. A do tego wiemy, że marki dostarczające silnych pozytywnych emocji skuteczniej walczą o miejsce w portfelu. Między innymi te elementy wykorzystujemy w badaniu Best Brands – podkreśla Barbara Lewicka.

W efekcie wyłonieni zostaną laureaci, najsilniejsze marki na polskim rynku, w 6 kategoriach. Co ważne kategorie te różnią się względem ubiegłorocznego badania. To kolejny wyróżnik rankingu Best Brands. Kategorie ściśle związane są z aktualną sytuacją panującą na rynku pod względem gospodarczym i geopolitycznym, obecnych trendów, czy też nastrojów konsumenckich. Ich dynamizm i nieprzewidywalność to główne czynniki, którymi organizatorzy sugerowali się podczas tworzenia Best Brands Poland 2023. Wśród ogłoszonych na 2. edycję kategorii znalazły się cztery znane z pierwszej edycji: Best Brand Overall, główna nagroda, a jednocześnie stały element wszystkich edycji we wszystkich krajach, Best Polish Brand, Best Omnichannel[1] Brand, Best Sustainable Brand oraz dwie nowe: Best Life Changing Technology Brand i Best Brand For Tough Times.

Silne marki na trudne czasy

Jak wynika z badań nastrojów realizowanych przez GfK w grudniu ubiegłego roku, w 2022 roku większość decyzji Polaków podejmowana była właśnie przez pryzmat trudnych czasów. Prawie połowa z nich, bo 43%, wybierało najtańsze produkty spożywcze, a 80% deklarowało ograniczenie zakupów i poszukiwało oszczędności podczas zakupów większych produktów i usług. 62% przebadanych Polaków przyznało, że stara się obecnie oszczędzać, a 59% była zdania, że ich sytuacja finansowa jest gorsza w porównaniu do okresu sprzed 12 miesięcy (“Monitoring zachowań, stylu życia i nastrojów”, Raport z badania po 14. fali realizowanej: 9-12.12.2022 r., autor GfK Polonia).

– Solidne marki, które potrafią dostosować swoje strategie marketingowe do dynamicznych i trudnych realiów, zyskują na wartości nawet w czasie dekoniunktury. Ostatnie lata wielokrotnie pokazywały, że gwałtowne wycofywanie budżetów z działań komunikacyjnych miało efekt odwrotny od zamierzonego i zamiast przetrwania kryzysu, marki na stałe traciły udział w biznesowym torcie. Wielu marketerów w ubiegłym roku podjęło najtrudniejsze i często najbardziej ryzykowne decyzje w swojej karierze. Dzięki nowej kategorii w rankingu Best Brand For Tough Times dowiemy się, które okazały się receptą na trudne czasy także dla konsumentów – komentuje Marek Żołędziowski.

Best Life Changing Technology Brand doceni natomiast te marki, które dostarczyły innowacyjne rozwiązania istotnie wpływające na życie konsumentów. Konsumenci cenią je przede wszystkim za oszczędność czasu, a także pozytywny wpływ na ich samopoczucie i jakość życia.

– Od czasów pandemii wyjątkowo doceniamy technologiczne udogodnienia, dzięki którym żyjemy wygodniej, przyjemniej, a czasem także bezpieczniej. Nasze życie zostało zdigitalizowane. W wielu przypadkach nam się to podoba, jak i marki, które wiele czynności nam ułatwiają – dodaje Barbara Lewicka.

Ta kategoria jest odpowiedzią na zachodzący proces zmieniającego się  w społeczeństwie podejścia do stylu życia. W ostatnich latach największa uwaga klientów skierowana była na maksymalizację wygody życia. Trend ten bezpośrednio odnosi się do marek oraz do sposobu, w jakim komunikują się one z konsumentami oraz, co więcej poza samym produktem mogą im one zaoferować.

Listę nominowanych marek, które znalazły się w TOP 10 każdej z przebadanych kategorii, poznamy na początku kwietnia. Wręczenie „Oskarów Marketingu” laureatom rankingu nastąpi 18 maja 2023 r. w  Warszawie podczas uroczystej gali Best Brands Poland.

Słownik
1. Omnichannel. (z ang. wielokanałowość) – rozwiązanie związane z technologią i strategią, które zakłada synergię sprzedaży i/lub obsługi klienta w…
Add a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *